skip to Main Content

Besættelsesårene i Anton Hansens streg

Af John Poulsen

I 1997 købte Arbejdermuseet ca. 6.000 af Anton Hansens tegninger, og efter fire års gennemgang og registrering vistes i 2001 en udstilling med ca. 200 tegninger sammen med oliemalerier, skitsebøger og tidskrifter. Samtidig udgav museet kunsthistorikeren Hanne Abildgaards bog ”Anton Hansen – Mellemkrigstidens store satiriker”.   

Nu er Anton Hansen (1891-1960) igen aktuel på Arbejdermuseet med udstillingen ”Stemninger fra besættelsen”, der afløser udstillingen af DKP-plakater på festsalens balkon og varer frem til 3. januar 2021. 

Under besættelsen bidrog han med tegninger til illegale blade, ligesom hans tidligere kollega på Socialdemokraten, Herluf Bidstrup, og begyndte at lave skitser af det, han så på sin færden i København, som en slags dagbogsoptegnelser om livet i en forandret verden. De lå i skuffen, indtil han efter krigen kunne realisere projektet ”Husker De?”, der består af 56 tegninger, der blev bragt i Information fra den 30. maj til 31. august 1945. Desværre er disse skitser forsvundet. 

Da Information i 1946 udgav tegningerne i en blokbog med titlen ”Husker De? Anton Hansens Skitesebog fra besættelsesårene”, skrev bladets grundlægger og redaktør, Børge Outze, at ”meget få mestrer den sorte kunst bedre end Anton Hansen, der har været med til at gøre bladtegning til kunst i Danmark… Disse dagbogsblade fra krigens dage fastholder stemninger, man kender igen som ægte. De er i pagt med den evne til at se tilværelsens latterligheder og lyspunkter, som bar os gennem de onde år”.

Det er 51 af disse tegninger, man kan se på udstillingen, men desværre har det ikke været muligt at finde de sidste fem. 

Der er tale om øjebliksbilleder, hvoraf nogle kan dateres, som f.eks. bombningen af Sukkerhuset i januar 1943, mens de fleste er skildringer af besættelsens indflydelse på hverdagslivet: varemanglen med køer ved forretninger, mørket om aftenen, stikkere med lange ører i sporvognen, selvfede værnemagere, små tyske soldaterdrenge i for stort tøj, ophold i beskyttelsesrum og den ensomme husvagt på loftet. 

Der var ikke meget at le af, men humoren er alligevel med, som i teksten til tegningen af nogle tyske soldater med geværer, der transporterer en kasse øl på en trillebør: ”De krigsvigtige bevæbnede transporter”. 

Der er både blyants- og kultegninger, hvor de førstnævnte med den lette streg gennemgående er satiriske, mens de sidstnævnte i højere grad illustrerer det mørke og dystre. Til hver enkelt tegning er der ud over titel en lille tekst, der forklarer, hvad den forestiller.

Der er ikke så mange tilbage, der husker den tid, men så meget desto mere er denne udstilling til gavn for vores fælles hukommelse. 

Arbejdermuseet: Stemninger fra besættelsen. Slutter 3. januar 2021.

Back To Top