EU og EØS

Da Norge valgte ikke at være med i EF (de har stemt nej 2 gange) valgte de EU-ivrige politikere i Norge at lave en aftale med EU: EØS-aftalen. Aftalen betyder, at Norge skal have de samme love, regler og direktiver som EU. De har dog mulighed for at sige nej til de enkelte forslag. Hele den norske magtelite vil gerne knytte Norge til EU, og kun ganske få af EU’s forslag bliver forkastet i det norske Storting.

Store dele af befolkningen er efterhånden blevet meget utilfredse med de overgreb, der tvinges igennem via EU’s neo-liberalistiske politik. De såkaldte 4 friheder gælder også i Norge.

Udliciteringens tyranni

På arbejdsmarkedet har fagbevægelsen forsøgt at imødegå den sociale dumping ved at almengøre overenskomsterne. Indenfor transport sektoren er carbotagekørselen blevet så stor, at transportarbejder forbundet forlanger, at EØS-aftalen opsiges.

I renovations-branchen har EU’s krav om udlicitering betydet, at skidtet flyder i Oslo-området. Renholdelsen er blevet overtaget af et privat firma, der bruger østeuropæere til indsamle skraldet med tusindvis af klager for den manglende indsamling til følge. Efterfølgende har firmaet fået dispensation til at lade skraldemændene arbejde op til 12 timer. Dette har ikke løst problemet, og den norske arbejdsmiljølovgivning brydes gang på gang. Renovationsdirektøren i Oslo har efterfølgende fået sparket.

I Norge har jernbanen altid betydet meget, men EU’s 4. jernbanedirektiv skal følges og betydningen af EU’s krav om udlicitering er blevet mere omfattende for Norge. Hongkong, et canadisk pensionsselskab og Sverige er interesseret i dele af det norske jernbanenet. Vedligeholdelse af NSBs tog er blevet udliciteret til en virksomhed i Ungarn. NSBs eget datterselskab Mantena fik ikke mulighed for at komme med et bud på vedligeholdelsen. Hjulstellet, Bogien, skal regelmæssigt til vedligeholdelse. Det ungarske selvskab har valgt at transportere hjulstellene til værkstedet i Ungarn på lastbilstrailere.

I de norske havne har havnearbejderne haft en konflikt om retten til at losse og laste. Det har været en langvarig konflikt, hvor rederne vil bruge mandskabet fra skibene. Det norske Transportarbejder Forbund havde lavet boykot for at få en overenskomst.

Den norske højesteret har dømt og sagt at konflikten er i strid med EØS-aftalens bestemmelse om fri etableringsret. EØS-aftalens bestemmelser er større end norsk lovgivning og har forrang for ILO-konventionens som skal sikre arbejderne arbejde og trygge forhold. Den aktuelle konflikt, hvor byretten og den norske landsret havde givet havnearbejderne ret til boykot, var mod Holship, der har dansk moderselskab.

I det norske overenskomstsystem er der aftaler om rejse, kost og logi for udstationerede arbejdere, og da overenskomsterne er almengjort, skal det også gælde for indlejret arbejdskraft fra Østeuropa. Dette imødegås ved at lave en postkasse-virksomhed på selve arbejdspladsen. Vikarbureauer ansætter gennem disse postkasse-firmaer og undgår rejse, kost og logi-omkostninger og opstiller containere, hvor østeuropæerne efterfølgende kan leje sig ind.

De mange konflikter på det norske arbejdsmarked grundet EØS-aftalen har skabt utilfredsheds hos flere af de norske fagforbund, og med højesterets dom, der underkender norsk lovgivning og ILO-konventioner, må det formodes, at EØS-aftalen bliver et centralt punkt på den kommende LO-kongres.

De fire friheder

De 4 friheder er centrale konkurrenceparametre for EU’s indre marked og blev fastlagt i Rom-traktaten i 1957.

De kræver fri bevægelighed for
– arbejdskraft
– varer
– tjenesteydelser
– kapital