Fra videnskabens verden

Af Martin Jensen

Ingenting her – ingenting der

I matematikkens verden beskriver man en mængde med et tal – naturlige tal: 1, 2, 3 osv. Men tallet 0 blev oprindeligt brugt som en beskrivelse af, at der ikke var noget – snarere end et matematisk tal – af de gamle ægyptere. Det var først senere, man begyndte at regne med det.

En mængde er en afgrænset samling af elementer Den tomme mængde indeholder ingen elementer. Hvis man forestiller sig, at man har et rum med fem stole, er der en delmængde på 4 stole. En delmængde på 3 stole osv. Men samtidig er den tomme mængde også altid tilstede. Hvis du fjerner de fem stole, vil du have et tomt rum. Altså har man hele tiden potentialet for den tomme mængde. Det vil sige, at ingenting, er en del af alting.

Den tomme mængde kan man ikke se nogen steder – kun ved resultatet af fraværet, kan man beskrive den tomme mængde.
Intet er ikke bare, at der ikke er et værende, som hvis der ikke er flere appelsiner i kurven, så er der ingen appelsiner – men luft. Ingenting er et potentiale for, at der kan blive noget.

Kan man brænde en prut af?

Størstedelen af vores tarmgas består af luft, som vi sluger, når vi spiser, men det er ikke årsagen bag den ubehagelige lugt. Fordøjelsesprocessen nedbryder maden til nyttige bestanddele og affaldsprodukter, der bliver udskilt som afføring. En del af dette affald er i gasform. En stor mængde er carbonoxid og metan, men der opstår også en del hydrogen og svovlforbindelser som hydrogensulfid, der er pruttens signaturlugt.

Hvis tændstikken effektivt kunne rense luften for H2S, ville den afbrænde gassen på ingen tid, det ville føre til en eksplosion. Men gassen har en nedre eksplosionsgrænse på 4,3%. Så meget kommer der ikke ud af, at man går på toilettet, uanset hvor længe man sidder der. Længe før niveauet vil nå disse højder, ville den uheldige toiletbesøgende gå til af gasforgiftning. Tricket med tændstikker vil ikke virke. Det mest effektive er at installere tilstrækkelig ventilation og en effektiv ventilator.

Motion er sundt, men pauser er også

Hvis du leder efter at motion skal øge din muskelmasse, skal du udover at løfte jern også fokusere på pauserne mellem de forskellige runder. Med korte pauser på et minut er den faktiske muskelrespons kortere. Hvis du derfor gerne vil maksimere din muskelvækst, kan længere pauser mellem runderne forøge chancerne for at have den muskelrepons, som du leder efter. Både nybegyndere og mere erfarne anbefales at holde pauser på mellem to–tre minutter mellem hvert sæt.

Træt af frisk luft

Er det rigtigt, at frisk luft giver en umådelig træthed? Frisk luft kan ikke i sig selv gøre dig søvnig. Der findes ikke noget fysiologisk argument for, at man bliver søvnig af frisk luft, Det er nok nærmere de omgivelser, man befinder sig i, der spiller ind.

I byen er CO2-indholdet lidt højere, men ikke så højt, at det har indflydelse på den fysiske præstationsevne. Alt andet lige vil det højere iltindhold uden for byen i teorien forbedre ens ydeevne, men der er ikke så stor forskel på land og by, at det kan mærkes.

Årsagen til trætheden kan være noget så banalt som fysisk belastning. Det handler bl.a. om, hvordan vi bevæger os. På landet eller stranden belaster man måske kroppen mere, da under­laget er tungere og mere varieret end byens asfalt. Der er også mange færre stop på landet end i byen.

Vi har ikke brug for energi til hele tiden at afkode vores dagligdags oplevelser, fordi vi er vant til dem. Men i en uvant situation er der nye ting at forholde sig til, og det sætter pres på de psykiske ressourcer, hvilket går ud over energien.