Idyl og virkelighed

John Poulsen

Det Nationale Fotomuseums bidrag til markering af 100-året for salget af de Vestindiske Øer, Blinde vinkler, slutter med en video, der bl.a. viser, hvordan rejsebureauet Bravo Tours markedsfører sine rejser til øerne. Her reklameres med de flotte badestrande og de mange lokale fester, og vi får også nogle af de bygninger at se, hvor de danske magthavere boede, men der er intet om den grove udbytning af øens importerede befolkning. Det er den paradisiske ø, der præsenteres.

Den samme skæve skildring vil man opleve, hvis man går danske arkiver igennem.

Det måtte man erkende på Det Nationale Fotomuseum (Det kgl. Bibliotek), da man gennemgik bibliotekets samling af fotos m.v. Der finder kun få billeder af slavegjorte, selvom der blev sejlet over 120.000 afrikanere til øerne for at blive solgt som slaver til danske plantageejere. Et af dem er en lille daguerreotypi fra omkring 1847, der viser en sort kvinde med et lille hvidt barn på skødet. Tilfældigvis ved man, hvem kvinden og barnet er, men det er ikke det normale.

Nu er det ikke udstillingens formål at idyllisere forholdene, men da der kun findes ”idylliske” skildringer, har man alligevel valgt at vise disse fotos, malerier m.v. for netop at vise ensidigheden. Til gengæld har museet trykt et katalog, som fortæller om de blinde vinkler, nemlig hvad det er, der mangler på de udstillede genstande. Det er derfor vigtigt undervejs at læse kataloget for at få det fulde udbytte af udstillingen, for der er ingen tekst ved de forskellige værker.

Peter von Scholtens farvelagte tegninger er et godt eksempel på, hvordan man skildrede landskaberne som den rene idyl, uden at fortælle hvem der havde skabt idyllen. Man ser plantagerne, men ikke de slavegjorte arbejdere og deres elendige kår.

Undervejs i udstillingen vises en række nutidige værker af danske og udenlandske kunstnere, bl.a. en video af Jeanette Ehlers (Danmark/Trinidad), som svinger en pisk indfarvet i sort kul op på et hvidt lærred. Optagelserne er symbolsk lavet i det Vestindiske Pakhus i København, hvor man oplagrede varer fra de caribiske kolonier.

Det er ikke en udstilling, som går i dybden med, hvordan vi behandlede de slavegjorte, men den er tankevækkende i forhold til, hvordan man manipulerer virkeligheden ved at fremhæve og skjule. I den kommende tid vil der komme flere mindre udstillinger om de Vestindiske Øer på en række museer.

Blinde vinkler.
Det Nationale Fotomuseum. Slutter 3. februar 2018.