Rodchenko: Trappen (1928)

Manden der revolutionerede fotokunsten

Af John Poulsen

”Jeg ønsker at tage utrolige fotografier som aldrig er blevet taget før … fotografier, der er simple og komplekse på samme tid, som vil forbavse og overvælde folk.”

Sådan skrev den sovjetiske fotograf Aleksandre Rodchenko (1891-1956) i sin dagbog i 1934, og det kan man selv overbevise sig om ved at tage til Sorø Kunstmuseum, hvor der for første gang i Danmark vises en udstilling med hans arbejder.

Rodchenko var en af de mange kunstnere, som stillede sig i revolutionens tjeneste med de midler de havde, nemlig kunsten. Han fik mange opgaver i institutioner og komiteer under kulturministeriet, bl.a. var han med til reorganisere kunstskolerne og museerne, og han underviste på Proletkultur-skolen i Moskva 1918-26.

Oprindeligt var han uddannet maler, men arbejdede også med skulpturer og grafik, og senere fotografiet, som gjorde ham kendt også i den vestlige verden. Inspireret af dadaisterne begyndte han at interessere sig for fotomontager, og hans første var en illustration til Majakovskijs digt ”Om det” i 1923. Derefter begyndte et tæt samarbejde mellem de to, og bl.a. lavede han flere omslag til Majakovskijs digte og portrætterede ham også. Eksempler kan ses på udstillingen.

Arbejdet med fotomontager var også starten på hans inter-esse for at fotografere. Han fik et Leica kamera, og som hans datter senere udtalte, så ”smeltede han sammen med sit Leica, og de skiltes aldrig resten af hans liv.” På mange måder revolutionerede han fotokunsten ved at bruge skæve vinkler, fotografere nede- eller oppefra, så det nogle gange er svært at genkende motivet.

Et af hans berømte billeder er ”Trappen” (1928), der er inspireret af trappescenen fra Eisensteins film ”Panserkrydseren Potemkin” fra 1925. ”Hvor filmen viser rædslen og brutaliteten i det gamle zarstyre, bærer dette billede håbet om og troen på et nyt og bedre samfund” (uddrag fra billedtekst). En af plakaterne til filmen stod Rodchenko for.

Som en del af udstillingen vises også en række revolutionsplakater, som Hermod Lannung indsamlede, mens han opholdt sig i Rusland under og efter revolutionen. Han skænkede samlingen til Kunstindustrimuseet i 1978, som i forvejen havde en stor samling revolutionsplakater.

Det kan varmt anbefales at lade turen gå til Sorø for at opleve denne kunstneriske revolution.

Sorø Kunstmuseum:
Revolutionens billeder – Russiske fotografier og plakater. Slutter 14.1.2018