Over 135.000 arbejder gratis

Aktiveringscirkus – Tvangsarbejde udfylder mindst 18.500 normale fuldtidsstillinger

I Danmark udføres en enorm mængde arbejde, der ellers skulle have været betalt for. Det er den såkaldte aktivering, der angiveligt skulle føre arbejdsløse nærmere på en fast stilling. Men sådan går det ikke. Til eksempel lykkedes det kun for 1 ud af 10 metalarbejdere i praktik at få tilbud om et ordinært arbejde efterfølgende. Til gengæld virker ordningen ydmygende og stressende for de arbejdsløse, som piskes rundt i den ene aktivering efter den anden, ofte i jobs som de ved, tidligere var besat af ligestillede kolleger. For unge nyuddannede med en lang uddannelse, er det et totalt ressourcespild, hvor de unge samtidig må se, at virksomhederne i stedet henter arbejdskraften til deres stillinger ind fra billigere arbejdskraft i udlandet.

Grov udnyttelse

Ifølge loven skal der være et rimeligt forhold mellem regulært ansatte og antallet af såkaldte praktikanter i en virksomhed, men en undersøgelse foretaget af Ankestyrelsen viser at 42% af kommunernes bevillinger til virksomhedspraktik og løntilskud ikke lever op til lovens krav. Og selvom arbejdsløse ikke må komme i praktik to gange samme sted, så må virksomhederne til gengæld gerne få ny gratis arbejdskraft ind.

Men hvorfor leverer kommunerne i så stort omfang gratis arbejdskraft på kant med loven, kunne man spørge. Svaret er, at Folketinget har vedtaget, at kommunerne absolut skal aktivere arbejdsløse på den ene eller anden måde. Dette påbud pålægger kommuner og sagsbehandlere en stor opgave. Lovgivningen presser kommunerne, der presser sagsbehandlerne, der presser de arbejdsløse rundt i aktiveringskarrusellen.

Fed fidus

Arbejdsgiverne står som de barmhjertige virksomheder, der giver de arbejdsløse en chance, men i virkeligheden malker de fællesskabet og den enkelte aktiverede for gratis arbejdskraft. Fed fidus.

Antager vi med en ret stor sikkerhed, at arbejdsgiverne ikke ville kunne undvære omkring bare en tredjedel af det arbejde, der i dag udføres gratis af tvangsarbejdere, så betyder det, at de arbejdsløses egen tvungne virksomhedspraktik spærrer for, at mere end 12.000 af dem i stedet for gratisarbejde kunne være kommet i rigtigt fuldtidsarbejde på almindelige overenskomstmæssige vilkår og rettigheder.
Det står i skærende modsætning til den liberalistiske kontanthjælpsreforms beregning om, at man forventer, at 700 skulle kunne komme i anerkendt arbejde.

Med rimelighed må vi spørge Beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen, tidligere direktør i Dansk Arbejdsgiverforening, hvorfor tror du, at dine venner vil betale for en arbejdskraft, de kan få gratis med din hjælp?   -bfc