Ud af EU

Ved EU-udvalget

Den 4. jernbanepakke

EU-parlamentet har stemt for, at den 4. jernbanepakke skal gennemføres i EU. Sammen med en harmonisering skal al jernbanedrift gøres privat. Det er dog muligt for de enkelte medlemslandes regeringer at videreføre de strækninger, der ikke er økonomisk rentable. Al jernbanedrift, der giver mulighed for profit, skal udbydes for mulig privatisering.

Det Europæiske Transportarbejderforbund er af den opfattelse, at pakken vil føre til social dumping og en dårligere service for passagererne. Da der samtidig skal kunne bruges vikarer og løsarbejdere, bringes sikkerheden i fare. EU-kommissionen har som sædvanligt overhørt protesterne fra lønmodtagernes side og har kun hørt den private sektors ønsker om mulig profit på alt.

Arbejdsløshed i Østrig

Den socialdemokratiske kansler, Christian Kern vil af med den østrigske arbejdsløshed inden 2020. Arbejdsgivere skal derfor prioritere østrigere, og kun hvis der ikke er kvalificerede arbejdsløse, skal stillingen kunne besættes med en udefra kommende. Christian Kern har samtidig beskyldt de østeuropæiske lande for at eksportere deres arbejdsløshed til andre EU-lande.

Samtidig skal udenlandske vognmænd fra 1. januar 2017 registrere al kørsel i Østrig, og alle chauffører skal aflønnes med den østrigske mindsteløn. Det må forventes, at EU-kommissionen indbringer Østrig for EU-domstolen for brud på de såkaldte 4 friheder, der er grundlaget for EU’s indre marked. Andre EU-lande som Tyskland, Frankrig og Italien er trætte af, at de østeuropæiske EU-medlemslande sætter deres arbejdsmarkedsforhold under pres med social dumping med carbotagekørsel, og der bliver forlangt, at landenes mindsteløn overholdes.

Europol, det indre marked og Mafiaen

Da det blev opdaget, at byggeriet af den københavnske metro og letbanen i Århus blev brugt til indsmugling af kokain, sættes der spørgsmålstegn ved EU’s indre marked, der har åbnet op for organiseret kriminalitet. Den italienske mafia har gennem generationer, gennem korruption og trusler, præget og bestemt Italiens politik. Både den lovlige og ulovlige udnyttelse af landenes befolkninger beskyttes af EU’s såkaldte fire friheder. Mafiaen har efter finanskrisen ydet lån til entreprenører og, når der ikke har kunnet betales lån og ”renter”, overtaget virksomhederne. Nu bydes der med ind på projekter i alle EU-lande, ikke så meget for byggeprojekterne skyld, men for at skaffe mulighed for udvidelse af mafiaens ulovligheder. Selvom Europol skulle være et samarbejde mellem medlemslandenes politi, er det ikke gennem Europol, mafiaens kriminalitet på de danske arbejdspladser er blevet afsløret. En anmeldelse fra 3F til det danske politi har afsløret, at der bringes kokain ind i landet gennem italienske byggefirmaer, der ejes af mafiaen.

Den lille ”sjove”

Ifølge den danske lovgivning skal alle, der vil køre med en trailer på over 750 kg, have et trailerkort. I fremtiden skal man overveje i hvilken bil, dette kort erhverves. Hvis køreskolen kun har en bil med automatgear, skal man nok finde en anden. Ny EU-lovgivning betyder, at hvis man har taget trailerkortet i en bil med automatgear, må man ikke køre med trailer efter en bil med manuelt gear (mellem 90 og 95% af den danske bilpark). Dette gælder, selvom den afsluttende prøve altid skal foregå i en bil med manuelt gear.

Ny formand

Den politiske magt ligger nu hos de konservative i EU. Med Jean Claude Juncker fra Belgien som formand for EU-kommissionen, Donald Tusk fra Polen som formand for ministerrådet og som nyvalgt formand for EU-parlamentet, Antonio Tajani fra Italien, er kapitalens magt sikret i EU. Der måtte en 12 timers debat og delvalg til, før Antonio Tajani blev valgt. Selv mange i den konservative gruppe i EU-parlamentet var ikke tilfredse med valget på grund af Tajanis tætte bånd til den skandaleramte Silvio Berlusconi og hans medvirken ved stiftelsen af Forza Italia.