Ud af EU

Ved EU-udvalget

Strejke i spanske havne

EU pålagde i 2014 Spanien, at havnene skulle åbne for en total liberalisering, hvor der skulle skabes mulighed for ”fri” konkurrence, og at rederierne kan lade deres besætning losse og laste skibene. Der skal være mulighed for social dumping. Den spanske regering har nu vedtaget en lovgivning, der følger EU’s diktat. Selv om de fleste medlemslande i EU har underskrevet ILO’s konventioner, hvor konvention nr. 137 skulle sikre, at losning og last af skibe bliver udført af havnearbejderne i de enkelte havne, er det EU’s opfattelse, at det indre markeds 4 ”friheder” gælder, herunder ”retten” til denne vandrende arbejdskraft. De spanske havnearbejdere har i første omgang planlagt en 3 dages strejke. Den spanske regering har mere eller mindre været tvunget til at lovgive om ”fri” etablering af havnedirektivet, da EU har givet Spanien dagbøder på 27.000 Euro, og det er nu kommet på bane at dagbøderne skal forhøjes til det 4-dobbelte. Som tidligere nævnt er det det samme direktiv, som den norske højesteret brugte mod havnearbejderne i Norge, der ikke er medlem af EU, men har en EØS-aftale.

Carbotage-kørsel og det sociale EU

At være en del af EU’s vandrende arbejdskraft som lastbils-chauffør har skabt vilkår, der ikke er værdige for mennesker. Tvunget af kontrakter med ”postkasse-virksomheder”, der tvinger mennesker til at leve under forhold med ophold på rastepladser og med medbragt mad og toiletbesøg i det nærmeste buskrads. Bad består at en dunk vand eller en ”truckervask”, en deodorant til at fjerne den værste lugt. Varmen i bilerne skal de selv betale for i form af diesel til oliefyret. Aflønningen sker kun efter kørte kilometer.
Holland tilslutter sig nu de lande, der forlanger at udenlandske chauffører skal have den hollandske mindsteløn, når de kører i Holland. De udenlandske transport-arbejdsgivere skal kunne fremvise ansættelseskontrakt, hvor de timer, chaufføren har kørt, og lønsedler viser, om mindstelønnen bliver overholdt. Bøden for overtrædelse kan være op til 160.000 kr. pr. overtrædelse. Tidligere har Tyskland, Frankrig, Østrig, Italien og Norge, der er underlagt EU’s indre marked, indført mindsteløn for cabotagekørsel. En overholdelse af hviletiden skal finde sted, og chaufførerne må ikke længere lovligt overnatte i førerhusene i weekenderne. Det blev fastslået af en hollandsk domstol, der samtidig slog fast, at en transportvirksomhed kun brugte moldaviske og polske chauffører på grund af den sociale dumping.

Misforståelse i den græske regering

Den græske regering havde den opfattelse, at den aftale Grækenland havde med Trojkaen, åbnede op for, at det kollektive forhandlingssystem kunne genetableres. Kreditorerne er dog af den opfattelse, at arbejdsmarkedsreformerne skal fastholdes og tværtimod udbygges. Trojkaen har allerede åbnet for ”virksomheds aftaler”, hvor løn og arbejdsforhold skal aftales med den enkelte arbejder. Over halvdelen af de græske arbejdere har nu under 6000 kr. om måneden, og mange nyansatte får ned til 4500 kr. For at fremme nye og eksisterende arbejdspladser kan de med virksomhedsaftaler forholde sig til de økonomiske realiteter, ifølge den Europæiske central Bank, ECB. Det er ECB’s opfattelse, at de kollektive forhandlinger har været skyld i en forværring af arbejdsløsheden under den økonomiske krise. Det må forudsættes, at Grækenland forsat vil være i et gældsfængsel, indtil al gæld er betalt, og med forsatte ”reformer” der består af yderligere nedskæringer og højere skat for de græske arbejdere.