Skip to content

En oprører blandt kunstnere

Af John Poulsen

Danser og danserinde (Fokin og Fokina), 1918.

[KOMMUNIST nr. 5-2022] I 1995 udkom den første større biografi om maleren Harald Giersing (1881-1927) skrevet af kunsthistorikeren Lennart Gotlieb (f. 1953). Den kastede nyt lys på maleren, som var en af det nittende århundredes betydeligste. Samtidigt arrangerede Statens Museum for Kunst en stor udstilling kurateret af Gotlieb. Men herefter har der været stille om Giersing. Det vil kunstmuseerne i Randers, Ribe og Faaborg nu råde bod på med udstillingen ”Harald Giersing – Modernismens fortællinger”. Med sine 63 værker giver udstillingen et godt indtryk af hans samlede produktion.

Som så mange andre malere på den tid begyndte Giersing sin uddannelse på Kunstakademiet, men hans ideer om malerkunst stemte ikke overens med akademiets, som han derfor forlod i 1904. I stedet søgte han ind på Zahrtmanns skole, hvor det var tilladt at eksperimentere.

Størst betydning for hans udvikling fik hans rejser til Paris 1906-07, hvor han ændrede sit kunstsyn radikalt og gik fra at være en søgende til en bevidst maler. Her så han bl.a. Cézanne, Gauguin og Matisse, som inspirerede ham meget. Han tog det til sig, som han havde brug for, men forblev sin egen.

I årene efter 1910 blev han mere og mere anerkendt og stod som bannerfører for de unge eksperimenterende malere. I en kort tid var han medlem af kunstnersammenslutningen Den Frie men brød sammen med andre ud i 1915, fordi de fandt sammenslutningen konservativ, og i stedet dannede de Grønningen.

Selvportræt, 1909.

Malerierne viser, hvordan Giersing forsøgte sig i mange retninger, uden at det gik ud over hans selvstændighed og originalitet. Landskabsbillederne afspejler, trods motivets forenkling, hans stærke naturfølelse. I fodbold- og balletbillederne ses hans evne til at skabe bevægelse og dynamik, hvorimod portrætterne udtrykker dyb ro og fjernhed.

I forbindelse med udstillingen er der udgivet en bog med en række interessante artikler om bl.a. hans malerskole, sene landskabsmalerier og internationale udstillingsvirksomhed, som er et godt supplement til Gotliebs store biografi.

Man kan kun være enig med Otto Gelsted, som i sin anmeldelse i Land og Folk af Giersing-udstillingen i Kunstforeningen i 1946 skrev, at han var ”En maler af de helt store”.

Randers Kunstmuseum. Harald Giersing: Modernismens fortællinger. Slutter 6. juni. Derefter kan den ses på Faaborg Kunstmuseum 26. juni til 23. september og på Sorø Kunstmuseum 14. oktober til 7. februar 2023. 

Back To Top

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk