Kunst som kamplads
Af John Poulsen
Under en Black Lives Matter – demonstration i Bristol den 7. juni 2020 blev en statue, der i 1895 var blevet opstillet af slavehandleren Edward Golston (1636–1721), væltet af soklen og bagefter smidt i havnen. Den havde længe været omdiskuteret, og der havde været planer om at erstatte teksten på statuen som lød: ”Rejst af borgere som minde om en af de mest ærværdige og forstandige sønner af jeres by”, med en ny. Den skulle fortælle, at han havde været slavehandler, men der kunne ikke blive enighed om den. Ved en retssag i 2022 blev fire tiltalte frikendt, idet retten accepterede den begrundelse, som de anklagede havde fremført, nemlig at det var en lovlig undskyldning for at fjerne statuen, at den repræsenterede et racistisk verdenssyn.

Fem måneder senere gennemførte gruppen ”Anonyme billedkunstnere” en lignende aktion i København, idet man fjernede en gipsbuste af Frederik den V, der befandt sig i Kunstakademiets festsal og smed den i havnen. Med aktionen ville man skabe debat om, at Danmark var en koloni- og slavenation, da Kunstakademiet blev grundlagt i 1754 af Frederik V.
Mens aktionen i Bristol forstærkede diskussionen om slavehandel og betød, at en række institutioner skiftede navn, så diskuterede man i København kun aktionens form og ikke dens indhold. Den blev af mange betegnet som hærværk, og Morten Messerschmidt indgav en politianmeldelse. Katrine Dirckinck-Holmfeld, som påtog sig ansvaret, blev fyret af Kunstakademiet som institutleder, og der blev i 2024 indgået et forlig, hvor hun skulle betale en erstatning på 42.000 kr.
Disse bevidste ødelæggelser af kunstværker, der kaldes ikonoklasme, er ikke nogen ny foreteelse, men foregik allerede for flere tusinde år siden. Det vil Glyptoteket vise med sin udstilling ”Ikonoklasme – Kunsten som kampplads” med udgangspunkt i dens antikke samling af skulpturer og en række lån fra bl.a. udenlandske museer.
Mange arkæologiske genstande er ofte mere eller mindre blevet ødelagt af tidens tand, så derfor er det tit svært at finde frem til, hvad der er bevidste ødelæggelser af f.eks. politiske, kulturelle eller religiøse grunde. Det er noget nemmere at afgøre på et relief, hvor der er fjernet et navn. På udstillingen kan f.eks. ses eksempler på buster af upopulære kejsere, der er blevet omhugget for at afbilde en anden kejser.
Da kristendommen dukkede op, begyndte man at ridse kors i ansigtet på buster og i Trier blev en lænket Afrodite – statue fra ca. 200 e.v.t vansiret, da den var opstillet foran en klosterkirke, og senere kastet i en stengrav, hvor den blev fundet i 1800-tallet.
Også i selve museumsbygningen kan man opleve ikonoklasme fra nyere tid. I 1881 besluttede brygger Carl Jacobsen, at Ny Carlsberg Bryggeriernes varemærke skulle være det gennem årtusinder brugte symbol Svastika, og det blev bl.a. brugt på øletiketter.
Da Vinterhaven blev etableret i 1906, blev der på en central plads lagt en mosaik med Svastika. I 1920’erne begyndte nazisterne at bruge det som deres symbol, nemlig hagekorset. Derfor besluttede museet i 1945 efter befrielsen at fjerne det og erstatte det med en mosaik med Carl og Ottilia Jacobsens monogram. Det kan i dag undre, at det først skete i 1945 og ikke i 30’erne, men det skyldes måske, at man ikke ville genere Hitler-Tyskland, hvad der jo også var den officielle politik.
Til udstillingen er udgivet et flot katalog, som bl.a. redegør for, hvad ikonoklasme er og bringer eksempler på det.
Glyptoteket: Ikonoklasme – Kunsten som kampplads. Slutter 18.5.