skip to Main Content

Afbestil de nye krigsfly

Totalt mislykket projekt

Nye udgifter og nye problemer står i kø på det totalt mislykkede projekt. Denne melding kommer samtidig med, at Rusland har placeret sit eget 5. generations jagerfly i Syrien, mange år før eksperterne i USA regnede med, det skulle være klart. Men de problemer, F-35 slider med, er bare udtryk for et mere omfattende og ødelægende problem for hele USA’s rustningsindustri.

Til trods for at der sprøjtes uhyggelige mængder af penge ind, bliver den agterudsejlet på område efter område, når det gælder våbenudvikling. Og så må man rejse spørgsmålet om årsagen til denne katastrofale udvikling. For Rusland bruger mindre end en tiendedel af det, USA gør, på oprustning.

Allerede utidssvarende

En række eksperter, der er uafhængige af den gældende tænkning i USA og NATO, siger nu det samme: USA slider med et uhåndterligt og alt for dyrt system, hvor fejlprioriteringer, kammerateri, bestikkelser og korruption tapper ikke bare penge, men hjernekraft og energi. Systemet er ikke i stand til at forny sig og tilpasse sig de krav, ny teknologi og nye våbensystemer frembringer. I tilgift slider de med en uhyggeligt dyr flåde og hundredvis af omkostningskrævende baser i andre lande.

Det synes, som om en del af forklaringen må ligge på et andet niveau end udviklingen af enkelt-våbensystemer som det mislykkede F-35. Men det, som sker med hele F-35 programmet er naturligvis et symptom på et større og underliggende kompleks. Programmet er en enorm pengesluger og er allerede mislykket. Ruslands, men også Kinas nye våbensystem er i færd med at gøre F-35 til et udrangeret fly, før det er i drift.

Firmaet skovler penge ind

Danmark har bundet sig med et tocifret milliardbeløb med bestilling af disse fly, som ikke en gang længere kan bruges mod Rusland. Noget andet formål har de ikke, bortset fra at overføre penge til producenten Lockheed Martin.

21 år efter den første F-35 kontrakt blev tildelt Lockheed Martin, er det kun ca. halvdelen af stealth-flyene i USA’s flåde, der er i stand til at flyve. Den største globale forsvarskontrakt nogensinde er klar til at rage nye 16 milliarder dollars til sig for nu at ”modernisere” flyet. Kongresmedlem Nikki Tsongas fra demokraterne slog fast, at moderniseringsprogrammets omkostninger er ”astronomisk høje beløb, som så vidt jeg ved, klart overstiger alle omkostningsberegninger, der tidligere har været fremlagt for kongressen”.

USA’s rigsrevision kritiserer

Nogle amerikanske skattebetalere vil selvsagt spekulere over, hvordan man kunne bruge mindre end 10 år – fra ideen kom – til det var en realitet at sende en astronaut til månen – mens Pentagon, Lockheed Marting og F-35’s mange underleverandører nu er på enogtyvende år med et enkelt kampfly program, som oven i købet lider af alt tænkeligt – fra sporadisk overfladekorrosion, motorhavarier, fejl med ilt-tilføringssystemet og fuldstændigt ubrugelige katapultsæder.

Det kontroversielle F-35 Lightning II program har allerede overskredet budgettet og er årevis bagud for planen, som rigsrevisionen har rapporteret. Lederen af Pentagons F-35 program mener, at ”modernisering” af programvaren ifølge revisorerne R&D vil koste mindst 10 milliarder dollars i løbet af de kommende syv år. USA’s andel af udviklingsomkostningerne er på 70% – eller omkring 7 milliarder dollars.

Det dyreste våbenprogram nogensinde

F-35 programmets chef Mat Winter forklarer, under en samtale med nyhedsbureauet ”Defense News”, ”at det hovedsageligt er en programvare, som stadig trænger til opgradering. Jeg kan godt se, at dette ikke er normalt”, sagde Winter. F-35 programmet er uden tvivl det dyreste våbenprogram i hele USA’s historie.

Læg dertil alle omkostningerne med at fremskaffe programvaren – efter at have betalt underleverandørerne for at udvikle den – og resultatet bliver, at skattebetalerne nu står med en regning på 16 milliarder dollars.

Ikke alle politikere køber alt det, Winter siger. Mike Turner, som repræsenterer republikanerne i Ohio, er bekymret over, at estimatet over omkostningerne ved forsvarsdepartementets modernisering – anslået kun i form af en skitseret rapport – var så virkelighedsfjernt og urealistisk, at den ”reducerer den generelle tillid til, at forsvarsdepartementet egentlig har noget svar på dette spørgsmål”, noterede Defense News sig.

Programfejl

Moderniseringen skal rette op på nogle af flyets program-varefejl ved at udbedre omkring 53 nye områder, blev det hævdet. Ifølge januar revisionen fra forsvarsdepartementets direktør for testning og evaluering havde programvare-platformene ca. 1000 eksisterende ”uløste partier” at gå i gang med.

Dette program ser ud til at havne i det, en del analytikere ville kalde totalt mislykket. Programmet møder tilbageslag efter tilbageslag, og USA’s politikere beder om fuldmagt til at betale mere og mere for løsninger af en så at sige uendelig liste med problemer. Jo flere fejl, jo mere vokser programmets budget sig større og større.

Hop fra, Danmark, mens tid er.

-bfc

Back To Top