Skip to content

Black Lives Matter – Stay Woke – men sover bevægelsen?

Af Tony Cartalucci, Friheten

For at illustrere, hvor overfladiske og tomme protesterne fra Amerika er, og hvor lidt de vil betyde, kan vi se på to fiktive mærkevarenavnes skæbne, da de for nyligt blev sat i søgelyset. 

Den ene er PepsiCo’s ”Aunt Jemima”s melblanding, den anden er Mars Incorporated’s ris -”Uncle Ben”. Begge havnede i sigtekornet hos det ”socialt bevidste” Amerika. Begge de fiktive figurer skal nu ikke længere anvendes. Det hele kan virke som en enorm sejr for den amerikanske bevægelse.

I artiklen ”Mærkevaren Aunt Jemima, som erkender sin racistiske fortid, vil blive trukket tilbage”, skriver CNN: 

“Quaker Oats trækker det over 130 år gamle Aunt Jemima mærke og logo tilbage og erkender, at det bygger på en racestereotypi. Når vi arbejder for fremskridt for racelighed gennem flere initiativer, må vi også kigge på vore egne mærkevarer og sikre, at de reflekterer vore værdier og opfylder forbrugerens forventninger”, sagde det Pepsi-ejede selskab i en udtalelse til CNN Business.

Og den britiske avis -The Guardian skrev i sin artikel ”Uncle Ben vil droppe mærkevare-billedet af en sort bonde”: Risselskabet Uncle Ben vil droppe billedet af en sort bonde, som mærkevaren har brugt siden 1940’erne og vil måske ændre navnet, mens selskabet reagerer på den stigende bekymring for racediskriminering og uretfærdighed. 

Selvom der ikke er nogen tvivl om, at begge de fiktive figurer repræsenterer stereotyper og er forankrede i USA’s racistiske fortid – er det ”vågnende” Amerikas tro på, at dette på en eller anden måde er form for sejr meget, meget tvivlsom.

Faktum er, at begge selskaber er skyldige i overgreb, som både er umenneskelige og forankrede i en ekstraordinær, utilgivelig og endnu ikke omtalt racisme.

Pepsi og Mars profiterer på massemord og slaveri

Både bevægelserne i Amerika og de, som prøver at kritisere denne trend, har ikke begrebet det faktum, at PepsiCo og Mars Inc – to selskaber med flere milliarder dollars i omsætning – bogstaveligt talt bedriver moderne slaveri for at fremstille deres produkter, mens de sponsorerer politiske tænketanke, som har lagt planerne for krige, rettet mod afrikanske nationer, hvilket fører til titusindvis af døde og åbne slavemarkeder, hvor sorte mennesker – i dag – bliver købt og solgt.

Dette er da et meget større overgreb mod sorte mennesker end de stereotype skildringer i mærkevarer. Disse overgreb kræver alvorlige handlinger, mere end bare at justere markedsførings–strategier. For eksempel -burde man kræve omfattende, permanente boykots af disse selskaber og deres mange datterselskaber og mærkevarer.

Desværre for det ”socialt bevidste” Amerika har skønlitterære figurer en meget højere prioritet, mens aktivisterne saligt gumler på chokolade, lavet af kakao, der høstes af afrikanske slavearbejdere, og drikker læskedrikke, lavet af et selskab der sponsorerer amerikanske krige i udlandet, hvor utallige sorte dræbes og gøres til slaver.

Din Mars-stang kommer fra slavearbejde

Hvis du holder af chokolade-stænger som Mars, Snickers og andre mærker, kommer den chokolade, du spiser, sandsynligvis fra et udviklingsland med dystre arbejdsforhold og i mange tilfælde fra børne- og slavearbejde.

Mars Incorporated henter, sammen med Nestlé, Hershey og mange andre chokoladeselskaber, deres kakao fra Afrika og specielt fra Elfenbenskysten og Ghana.

En artikel fra Washington Post med titlen ”Kakaoens børnearbejdere” bemærker:

Mars, Nestlé og Hershey lovede for næsten to årtier siden, at de ville ophøre med at bruge kakao, der blev høstet af børn. Alligevel begynder meget af den chokolade, du køber, stadigt med børnearbejde.

Artiklen uddybede forholdet og lagde mærke til:

Omtrent to tredjedele af verdens kakaoforsyninger kommer fra Vest-Afrika. Ifølge en amerikansk rapport fra 2015 medvirkede mere end 2 millioner børn dér i det farlige arbejde i kakaodyrkningen.

Da de blev spurgt sidste forår, kunne ingen af repræsentanterne for de største og mest kendte mærker – Hershey, Mars og Nestlé – garantere, at alle deres chokolader blev producerede uden børnearbejde.

Så sorte børn bruges som arbejdskraft, og med arbejds- og lønbetingelser, der grænser til slaveri, for at producere den kakao, Mars Incorporated helt bevidst bruger i deres produkter – og tjener milliarder på. Dette virker som en meget større sag end de utvivlsomt krænkende navne, de bruger på deres produkter.

Men det er ikke alt, hvad Mars Inc. og PepsiCo bidrager med.

Sponsorering af krigsmageri og massemord i Afrika

Både PepsiCo og Mars Incorporated er sponsorer af politiske tænketanke som Brookings Institution, der udspyr skitser til amerikanske krige, som derefter rask godkendes af den amerikanske kongres og sælges til offentligheden af de store medieforetagender.

Tænketanken og dens personale arbejdede ihærdigt i 2011 for at hjælpe til med at sælge den amerikanske militære intervention i den nordafrikanske nation Libyen. Tænketanken var en helt central institution, som var involveret i at skabe og sprede ideen om ”ansvar for at beskytte”, der blev brugt som et spinkelt skalkeskjul for et længe planlagt ønske om at skabe et regimeskifte i Libyen.

Da den libyske leder Muammar Gaddafi brutalt blev styrtet, oplevede de omtrent 2,5 millioner afrikanere fra hele kontinentet, som han lod komme til landet og gav bolig og en løn til at leve af, at blive jaget af amerikansk–støttede militante grupper. 

Titusindvis af udenlandske arbejdere er flygtet fra Libyen siden det væbnede oprør mod Gaddafis 42-årige styre begyndte i februar, idet afrikanere er bange for, at de er blevet et mål for militser, der beskylder dem for at være Gaddafis lejesoldater. 

BBC indrømmede i artiklen ”Optagelser af ‘slavemarked’ i Libyen vækker oprør”: Migranter, som prøver at nå Europa har snakket om at blive anholdt af smuglere og tvunget til at arbejde for meget lidt eller ingen penge. Optagelserne, som er offentliggjort af CNN, ser ud til at vise unge fra Niger og andre lande syd for Sahara, som bliver solgt til købere for omtrent 400 dollars på ikke angivne steder i Libyen.

Mens disse medier dækkede konsekvenserne af den amerikanske militære intervention i 2011, var de omhyggelige med ikke at forbinde konsekvenserne direkte til interventionen.

USA’s krig mod Libyen var en humanitær katastrofe, som bevidst var udklækket af vestlige tænketanke, finansieret af store selskaber som PepsiCo, Mars Incorporated og mange andre.

Det ”socialt bevidste” Amerika må være bevidst nok til at indse den virkelige uretfærdighed, som ligger til grund for det amerikanske samfund. 

Det er sandsynligt, at mens demonstranter i Amerika og på nettet rundt om i verden raser mod ”Aunt Je-mima” og ”Uncle Ben”, vil mange andre aktivister ivrigt spise mange af de andre produkter, som er produceret af PepsiCo og Mars Incorporated uden at være klar over det faktum, at ingredienserne anskaffes med børnearbejde og slaver i Afrika, og at overskuddet bruges til at fremme krige, som efterlader sorte i udlandet døde, flygtende eller gjort til slaver.

Og så længe det er tilfældet, vil ingenting af reel betydning nogensinde ændre sig i Amerika eller andre steder i den vestlige verden

Hvis virkelig retfærdighed er, hvad amerikanerne ønsker, må de for alvor vågne op til denne kendsgerning først.

Back To Top

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk