Kommuner lurepasser i sag om nødplaner i ældreplejen

Forslag fra Enhedslisten om midlertidigt stop for privatisering af ældreplejen fik støtte fra SF og Alternativet

Af Allan Nielsen

Kun hver tredje kommune, der har været ramt af konkurser blandt private plejefirmaer, tager deres ansvar for de ældre medborgere seriøst ved at have udarbejdet en nødberedskabsplan. Det dokumenterer en rundspørge, Fagbladet FOA har foretaget blandt de 29 konkursramte kommuner. Kun ni af disse havde ved udgangen af januar udarbejdet en beredskabsplan.

Utrolig ansvarsløshed

Det må betragtes som en helt utrolig mangel på ansvar set i lyset af, at næsten alt hvad ”der kan krybe og gå” i over et halvt år har anbefalet, at kommunerne udarbejder beredskabsplaner, der skal sikre ældre hjælp hurtigst muligt, hvis konkursen ramte. Anbefalerne er både Kommunernes Landsforening (KL), Dansk Industri (DI), ÆldreSagen, FOA og såmænd også statens kammeradvokat.

Planen kommer

Flere af kommunerne har dog oplyst, at beredskabsplaner er på vej, men meget tyder på, at der lurepasses, for kommunernes egen interesseorganisation KL har ikke travlt med at kritisere snegletempoet:

– Kommunerne har læst vores anbefaling, og så følger de den, hvis de mener, det er noget, de kan bruge, siger kontorchef i KL Karsten Thystrup afslappet ifølge dknyt.
I ÆldreSagen tager de derimod – ligesom FOA – problemet helt seriøst. – Det er bydende nødvendigt, at alle kommuner udarbejder beredskabsplaner hurtigt. Ellers må vi fremskynde processen ved at stille krav i lovgivningen om obligatoriske beredskabsplaner, siger chefkonsulent Olav Felbo, ÆldreSagen.

Stop nu

Det mest konsekvente bud på en reel indsats er et lovforslag fra Enhedslisten om midlertidigt stop for privatisering af ældreplejen. Enhedslistens forslag – der var til 1. behandling i Folketinget den 11. februar – skal ifølge forslagsstillerne gælde, indtil kommunernes praksis og den gældende lovgivning er evalueret af Folketinget og der er indført nye regler, som kan sikre trygheden for ældre borgere, medarbejderne og kommunernes økonomi.

– Vi håber med forslaget, at skabe debat om problematikken, og at Folketinget forstår, at hovedproblemet er, at man tvinger kommunerne til privatisering med fritvalgsordningen. De mange konkurser i ældreplejen viser jo, at det i den sidste ende bliver dyrere for samfundet, da konkurserne påfører en masse ekstraudgifter, siger Enhedslistens ældreordfører Finn Sørensen.

Konsekvenser

I bemærkningerne til forslaget refererer Enhedslisten til en analyse fra KORA (kommunernes og regionernes analyseinstitut), der viser, at en stigning i den private markedsandel på hjemmehjælp medfører en stigning i de kommunale timepriser. Jo større andel af modtagerne af praktisk hjælp, der vælger en privat leverandør, jo større er de kommunale omkostninger ved at levere den tilsvarende ydelse.

Der peges også på, at det høje antal konkurser i ældreplejen ifølge FOA skyldes, at det er svært at lave reel profit på ældrepleje. Det fører til, at de private selskaber ofte laver urealistisk lave tilbud til kommunerne, hvorefter de styrer direkte mod konkurs.

Ringe lydhørhed

Ifølge Finn Sørensen var der ikke den store lydhørhed for forslaget om midlertidigt stop for privatisering ved 1. behandlingen i Folketinget.

– Alle de borgerlige og socialdemokraterne snakkede uden om. De forholdt sig faktisk ikke til det, forslaget gik ud på, men snakkede løs om det såkaldte frie valgs velsignelser.

– Men Alternativet og SF var positive, og nikkede under behandlingen til, at vi prøver at lave en fælles beretning. SF gik så langt som til at sige, at de faktisk ikke var tilhængere af at tvinge kommunerne til at inddrage de private leverandører. Det synes jeg er godt gået i betragtning af, at de, sidst vi diskuterede det, jo var i regering, og havde en anden mening, konstaterer Finn Sørensen.

Branchen ved besked

I kredsen af private aktører i ældreplejen ved de besked. Naturligvis er der både almindelige profitjagere, eventyrere og direkte rådne æbler. Derfor arbejder en række virksomheder bevidst på en privat beredskabsløsning, der skal sikre ældre hjælp i tilfælde af konkurser via en vikarordning. Dansk Industri og Dansk Erhverv har endda taget initiativ til et møde med blandt andre ÆldreSagen og FOA, og ministeren har lovet at se på problemet i forbindelse med evaluering af loven om frit valg i ældreplejen.

Tilbage står imidlertid, at mange af de implicerede politikere lurepasser og håber på, at branchen får gjort sig mere spiselig, så der kan presses mere privat profit ud af ældreplejen. Det passer også godt med, at et blik over landets kommuner vil afsløre, at der ikke er væsentlig forskel på privatiserings-ivrigheden i borgerligt eller socialdemokratisk ledede kommuner.