Da Japan kom til Norden
Af John Poulsen
Indtil 1854 var Japan et isoleret ørige. I 200 år havde Holland været ene om at have tilladelse til at drive handel med landet. I begyndelsen af 1850’erne begyndte de vestlige lande, og især USA, imidlertid at gøre krav på også at komme ind på det japanske marked. USA sendte ligefrem en krigsflåde dertil og truede på imperialistisk vis med at angribe, hvis man ikke ville tillade fri handel, og det skete så i 1854. Men selv om Japan var isoleret fra omverdenen, udviklede det sig og ikke mindst indenfor billedkunsten, hvor især Hokusai (1760-1849) og Hiroshige (1797-1858) gjorde sig bemærket og skabte i tusindvis af helt fantastiske træsnit, som var meget anderledes end den billedkunst, man kendte til i den vestlige verden. På mange måder var de mere ”moderne”, hvad angik form og indhold, f.eks. de dristige beskæringer og dagligdags motiver.
Enkelte træsnit var nået frem til Europa inden 1854, men derefter væltede det ind med kunstgenstande til det europæiske og ikke mindst det franske marked, hvor man fik mulighed for at se trykkene i butikker, gallerier, og på Verdensudstillingen i 1867 i Paris. Der opstod en helt euforisk stemning, og begrebet Japanisme opstod som udtryk for fascinationen af japansk kunst. Med udstillingen ”Japanomia 1875-1918” på Statens Museum for Kunst (SMK) vises, hvordan påvirkningen kom til Norden i 1870’erne, da nordiske kunstnere vendte tilbage fra Paris, hvor de havde set japansk kunst.
De danske kunstnere, der var mest påvirket af japanismen var L.A. Ring, Vilhelm Hammershøi, Thorvald Bindesbøll, J.F. Willumsen, Niels Skovgaard og en række kvindelige kunstnere som Elise Konstantin-Hansen og Susette Holten, der ufortjent ikke er så kendte i dag som deres mandlige kolleger.
En af de danske, der var meget optaget af japansk kunst, var maleren og kunsthistorikeren Karl Madsen, som i 1885 udgav bogen ”Japansk Malerkunst”, der fik stor betydning, da den var den første af sin slags i Norden. Han havde også købt japansk kunsthåndværk i Paris, som han senere solgte til Nationalmuseet, og hvoraf noget kan ses på udstillingen.
Der vises også en række keramiske værker. På Designmuseum Danmark er det muligt at se mere om påvirkningen på dansk kunsthåndværk og design på udstillingen ”Learning from Japan”, som også dækker perioden efter 1918. Forud for udstillingen skrev Mirjam Geifer-Jørgensen den fremragende bog ”Japanisme på dansk. Kunst og design 1870-2010”, som er forlæg for udstillingen på Designmuseet, der løber frem til 24. september.
Til udstillingen på SMK er der udgivet et omfattende katalog, som for første gang samlet fortæller om påvirkningen i de enkelte nordiske lande og på deres kunstnere, og om hvordan der blev opbygget en samling af japansk kunst på de forskellige kunstindustrimuseer i Norden. Udstillingen, der tidligere har været vist i Oslo og Helsinki, er en del af fejringen af 150 års jubilæet for optagelse af diplomatiske forbindelser mellem Danmark og Japan. Derfor vises også den omfattende protokol der blev udfærdiget den gang.
Statens Museum for Kunst:
Japanomia i Norden 1875-1918. Varer til 23. april.