Ud af EU
Ved EU-udvalget
Sprut og kvinder
De sydeuropæiske lande er selv skyld i, at de er kommet ud i en økonomisk krise. Den hollandske formand for Eurogruppens finansministre, Jeroen Dijsselblom, har udtalt til Frankfurter Allgemeine Zeitung, at de ikke skal bruge deres penge på drinks og kvinder og så bagefter komme og bede om hjælp fra EU. At betragte kvinder som en vare har bragt ham ud i en shitstorm, og hans afgang som formand for Euro-ministrene er blevet forlangt. Hans manglende forståelse for, hvad der i virkeligheden er sket i Sydeuropa, og hans udtalelser om sprut og kvinder kan skabe mistanke om, at Euro-politikken regeres fra et værtshus.
Socialt vej initiativ
EU-kommissionen forventes at komme med et forslag om et vej-initiativ i maj. Det europæiske transport-arbejderforbund fik for nyligt kendskab til, at for at bekæmpe svindel og social dumping på landevejene, vil EU-kommissionen gøre det lovligt med postkassevirksomheder, hvor chauførernes arbejds- og lønforhold er moderne slaveri. Vejtransporten i EU har udviklet sig til et sted, hvor kriminalitet er blevet en sikker havn for at udnytte arbejdskraft på slavelignede forhold, samtidig med at de enkelte medlemslande snydes for skat og sociale bidrag.
Ungdomsgaranti
EU har bevilliget 6,4 milliarder euro til bekæmpelse af ungdomsarbejdsløsheden i EU. EU’s forventning var, at alle unge efter deres skolegang, eller som blev arbejdsløse, skulle i uddannelse eller beskæftigelse indenfor 4 måneder. EU’s egne revisorer har givet initiativet dumpekarakter. Der er stadigt over 4 millioner under 25 år, der er arbejdsløse (tallet er det officielle fra revisionsretten i EU). I Irland, Spanien, Frankrig, Italien, Portugal, Slovakiet og Grækenland er ungdomsarbejdsløsheden mellem 25% og 50% af de arbejdsløse. EU’s ungdomsgaranti har ikke sikret uddannelse og arbejde til de unge, men har sikret, at plattenslagere får en profit, mens de unge finder deres ”yndlingsfarve” eller hvilket dyr, de helst vil være.
Dieselgate
Store europæiske bilproducenter har gennem snyd med IT i software fået deres biler til at se ud, som om de slet ikke forurenede. Samtidig er det antaget, at cirka 72.000 EU-borgere døde af forurening på grund af biler. Det viser sig nu, at den tidligere EU’s miljøkommissær, Antonio Tajani, havde kendskab til de ulovlige udledninger fra bilerne. Han satte ”kikkerten for det blinde øje” og tilgodeså den europæiske bilindustri fremfor miljøet. Atonio Tajani er nu blevet valgt til formand for EU-parlamentet og må ses i samme båd som formanden for EU-kommissionen, Jean Claude Juncker, som skabte mulighed for skattely gennem national skattelovgivning i Belgien.
”Folkemøde”
Set fra borgernes side er EU i krise og ikke det, de har forstået som, hvad der skal være et fælles Europa. Samtlige danske udenrigsministre siden 1979 har derfor foreslået, at der holdes et fælles EU-folkemøde, i samme stil som det danske folkemøde på Bornholm. Begejstringen kan ingen ende tage, lige fra Uffe Ellemann, Venstre, til Holger Nielsen, SF, som fortæller, at EU er et ”demokratisk ”projekt. Behovet må ses at være til stede, når halvdelen af befolkningen i EU er utilfredse med den måde, EU har udviklet sig på.