Ud af EU
Ved EU-udvalget
Budget
Efter Storbritannien er ved at forlade EU, kommer EU til at mangle de penge, som UK hidtil har betalt. I stedet for at sætte EU’s udgifter efter de kommende indtægter, vil EU-kommissionen have de øvrige medlemslande til at betale det beløb, Storbritannien har betalt. Danmark skal betale 1 milliard mere! EU-kommissions formand Jean-Claude Juncker har udtalt, at EU’s pengeforbrug kun svarer til en kop kaffe om dagen for de enkelte landes borgere!
EU-Parlamentet
Når briterne forlader EU, bliver der 73 tomme sæder i EU-parlamentet. I stedet for at indskrænke parlamentet vil ”forfatningsudvalget” fordele en del af de pladser, der bliver tomme, mellem nogle af medlemslandene. Det danske antal af EU-parlamentet øges fra 13 til 14. Der skal kun omfordeles 27 af de 73 pladser, som briterne efterlader sig. De øvrige 46 pladser skal besættes af ”transnationale” medlemmer. Det skal være kandidater fra de store politiske ”partier”. Disse europæiske kandidater skal stå på samtlige stemmesedler og være med til at ”styrke følesen af europæisk medborgerskab”. EU-parlamentet skal være et rigtigt europæisk parlament, hvor der på tværs af nationale grænser skal stemmes på en ”europæisk politiker”. Udviklingen er på vej til Europas Forenede Stater, hvor det ikke skal være de enkelte medlemslande, der bliver repræsenteret, men politiske partier, der vil bevare virksomhedernes EU.
Carbotage
Ifølge EU-lovgivning skal alle, også lastbilschauffører, holde ”weekend” med et ugentligt 45 timers hvil. Det må ikke foregå i køretøjet. Loven har ikke været overholdt, når national lovgivning ikke har taget højde for de forhold, det indre marked i EU har skabt for transportarbejdere. Det er ulovligt at holde deres 45 timers hvil i bilernes førerkabiner, men i stedet for at sikre nogle menneskelige forhold for udenlandske chauffører, vil EU-parlamentets udvalg for transport og beskæftigelse ændre lovgivningen, så det bliver lovligt, at ”den vandrende arbejdskraft” skal have bedre forhold, ved at der skabes 2 toiletter og 2 brusere for hver 75 chauffører, der holder deres ”weekend” på rastepladser. Samtidig skal antallet af kørsler ændres fra 5 kørsler til 5 dages kørsel i et land. Det skal i fremtiden kun kunne dokumenteres, at lastbilen har været en tur over den nationale grænse hver 5. dag i stedet for efter 5 interne transporter. De udenlandske chauffører skal stadig leve et umenneskeligt liv i deres forsøg på at skabe en tilværelse.
Græsk gæld
Eurozonen har atter engang forhindret Grækenland i at gå konkurs. Eurozonens landes finansministre har givet en ny lånepakke til Grækenland. Det sker efter IMF, Centralbanken og EU’s krav om privatisering og en indskrænkning af fagbevægelsens strejkeret, som er blevet gennemført af den græske regering, der ledes af Enhedslistens søsterparti Syriza. Det blev mødt med strejker og demonstrationer, specielt fra PAME. Næste skridt fra ”Trojkaen” er, at den skattefri grænse under 6.000 euro (knap 45.000 kr) skal fjernes, så alle, også de fattige, skal betale skat: Alle der ikke har mulighed for at sende deres profit i skattely! Med den nuværende udvikling vil Grækenland kunne komme ned på en gæld på 96,4% i 2060. Det er ikke arbejderne og de 25% arbejdsløse, der har skabt Grækenlands gæld.