Skip to content

Racisme og humor

Af John Poulsen

Historikeren Søren Hein Rasmussen har i en årrække gennemgået danske medier og især ugeblade fra de sidste 120 år og der fundet 4.000 tegninger af mennesker af afrikansk afstamning. De tegninger, han har fundet, ville vi i dag kalde racistiske, men sådan blev de ikke betragtet før i tiden, hvad der dog ikke gør dem mere acceptable. Et lille udvalg af dem har Søren H. Rasmussen samlet og kommenteret i bogen ”Den sorte bog – Racismen i populærkulturen”.

Forfatteren fandt en del materiale, som rakte helt frem til 2020, men meget af det måtte han droppe, fordi rettighedshaverne sagde nej til at bruge dem. Deres vrangvillighed, mener forfatteren, kan være udtryk for, at de godt ved, at man i dag ikke vinder popularitetskonkurrencer ved at få beskrevet de tegninger, man bragte, som racistiske.

Tegningerne afslører de fantastiske fordomme, man havde overfor afrikanere. De hvide var de kloge, mens mennesker af afrikansk afstamning blev anset som de dumme. De blev fremstillet som tåbelige, liderlige, grusomme, dovne, dyriske og ofte som kannibaler. I en billedtekst til et foto fra 1926 i Familie Journalen, hvor man ser den liberiske præsident, lyder billedteksten:

”Denne sorte, elegant klædte mand i midten af billedet er præsidenten fra negerrepublikken Liberia i Afrika. Der skal endnu findes menneskeædere i Liberias indre, men det kan man ikke se på præsidenten”.

Kannibalismen er et gennemgående tema helt frem til vore dage, hvor der forsat gøres grin med det. Længere er vi altså ikke kommet.

I forbindelse med denne anmeldelse så jeg filmen ”København. Kalundborg og?” fra 1934, som er omtalt i bogen. Man måtte krumme tæer over Ludvig Brandstrups introduktion af Louis Armstrong, og senere da Ib Schønberg, malet sort i ansigtet, optrådte med en parodisk sang om at være en lille ”niggerboy”. Det var åbenbart en helt acceptabel form for humor dengang.

Et andet eksempel på racisme, der nævnes, er de såkaldte menneskeudstillinger, hvor man i Zoologisk Have og Tivoli udstillede folk fra f.eks. Afrika og Asien ligesom dyr. Til koloniudstillingen i 1905 i Tivoli havde man nærmest indfanget to børn fra De Vestindiske Øer. For at de ikke skulle blande sig med andre, der deltog i udstillingen, blev de spærret inde i et bur. Da udstillingen var slut, var der ingen, der ville betale for deres hjemrejse, så de blev anbragt på Vajsenhuset i København.

Forfatteren konkluderer, at de stereotype fremstillinger af afrikanere er der blevet færre af i de seneste år, men i takt med det, har der været en kraftig stigning af ligeså fordomsfulde og racistiske tegninger af især arabiske muslimer.

Søren Hein Rasmussen: Den sorte bog – Racismen i populærkulturen. Straarup & co. 97 sider. 200 kr.

Back To Top