En falden engel
Af Margit Andersen
[KOMMUNIST 6-7 2022] Instruktøren Asghar Farhadi har ikke fået forbud mod at lave film i sit hjemland, og har ikke været fængslet eller holdt i husarrest, som det har været tilfældet for flere andre iranske instruktører.
Det har medført, at han er blevet beskyldt for at være positiv over for regimet, men da han fra officiel iransk side blev indstillet til en Oscar for filmen A Hero i 2021, meddelte han på Instagram, at hvis det var et forsøg på at vise, at han var i regimets sold, så foretrak han, at indstillingen blev trukket tilbage. Samme år modtog han for filmen Le Grand Prix i Cannes.
Når Farhadi klarer frisag i forhold til regimet, skyldes det, at han forsøger at navigere i smult vand, hvad der ikke er ensbetydende med, at han er ukritisk. Hans film er realistiske skildringer af hverdagslivet tilsat spænding, overraskelser og mystik, og af et samfund, der er styret af begreber som skyld, skam og ære og af en fortidig kønsmoral.
I A Hero har kalligrafen og maleren Rahim Soltani mistet sin ære og er havnet i gældsfængsel efter at have prøvet at starte sit eget firma og være blevet snydt af sine samarbejdspartnere. De penge, han til formålet havde lånt af sin tidligere svoger, kan han ikke betale tilbage, og denne har derfor retsforfulgt ham.
Men så sker der noget, der bringer lys i mørket. Rahims nye kæreste finder på gaden en taske, der indeholder en hel del kostbare guldmønter, der ved salg måske kan bringe hans gæld ud af verden. Han får plaget sig til to dages udgang fra fængslet, så de sammen kan få ordnet salget og afregningen. Det viser sig imidlertid, at kursen på guld er så lav, at de opgiver at sælge mønterne, og da Rahim samtidig får dårlig samvittighed, satser de i stedet på at finde ejeren og i det mindste få en findeløn.
Det lykkes at finde kvinden, der har tabt tasken, men derefter løber tingene af sporet for dem.
Ikke engang det med findeløn er der mulighed for. Modvilligt bliver Rahim udbasuneret som nationens helt via en fjernsynsudsendelse, som fængselsledelsen foranlediger, da den kan bruge hans historie til at forbedre dens dårlige image med, efter at en fange har begået selvmord.
Rahims ry som den ærlige gældsfange spreder sig også på de sociale medier, for mere bagud er man ikke i Iran, han bliver en myte, og en velgørende organisation samler penge ind til ham.
Sagens udvikling tvinger ham til at digte historien om flere gange, for der er noget, der skal dækkes over, og der opstår mistro og rygter, som til sidst vipper ham ned af piedestalen.
Det gælder for ham, som for de andre implicerede, kæreste, familie og myndigheder, at de agerer ud fra hver deres bevæggrunde og bliver ofre for omstændigheder, de ikke er herrer over. Der er ikke noget, der er hvidt eller sort i beskrivelsen af personerne og deres handlinger, men et forsøg på at forstå, ikke acceptere, deres motiver og magtesløshed.
A Hero. Manuskript og instruktion: Asghar Farhadi