Som et spejl af vor tid
Louisiana i Humlebæk viser indtil 19. februar 2023 en stor udstilling om Tyskland i 1920’erne.
[KOMMUNIST nr. 1-2023] I Danmark er der vist den tyske tv-serie: Babylon Berlin i 2017. Serien genskabte et tidsbillede af 1920’ernes Berlin i Weimarrepublikken (1918–1933) med fuldt tryk på konspirationer, tvivlsomme karakterer, politiske intriger med spirende nazisme og seksuelle udskejelser i det livlige natteliv.
I kølvandet på første Verdenskrig gennemlever det tyske samfund nogle turbulente år med dyb fattigdom og politisk uro. I 1933 indsnævres den borgerlige ”frihedskultur” kraftigt med nazisternes magtovertagelse.
I begyndelsen af 1920’erne vender kunstnere, der er desillusionerede efter Første Verdenskrig, sig mod den virkelige verden og arbejder i en mindre ekspressiv stil, der tenderer mod en realistisk fremstilling.
Det er en ny måde at se verden på gennem et koldt og præcist blik. I et samfund præget af store omvæltninger prøver kunstnerne at indfange den moderne hverdag og at fremstille almindelige menneskers liv og virke på en realistisk og nøgtern måde – renset for enhver følsomhed og ofte i en detaljeret udtryksform. Livet i storbyen, den moderne funktionalistiske arkitektur, de teknologiske landvindinger, et ophedet forlystelsesliv med natklubber og kabareter, den seksuelle frigjorthed, promiskuitet og prostitution, men også socialkritiske skildringer af arbejderklassens svære levevilkår, kvindernes nye rolle og overklassens dekadente livsstil er centrale temaer og motiver som udstillingen folder ud med kunstneriske udtryksformer sammen med et rigt, historisk dokumentationsmateriale.
Der vises et stort udvalg af fotografen August Sanders livsværk: Mennesker i det 20. århundrede, som han påbegyndte i 1920’erne. Sander portrætterede såvel fremtrædende som anonyme tyskere fra alle samfundslag i en enkel og nøgtern billedstil, der skildrer markante ”typer”, men samtidig lader individet træde i karakter.
600 sort-hvide fotografier udgør i sin helhed et enestående gruppeportræt af det tyske samfund under Weimarrepublikken og er en klassiker i europæisk kunst og fotografhistorie. Sander fotograferer kapitalismens bagside, portrætterer den nye, frigjorte kvindetype og skildrer livet i den moderne storby.
Udstillingen er skabt i samarbejde med Centre Pompidou i Paris, der bl.a. har en stor fotografiafdeling.
HjN