Skip to content

bigum

Bigum tilbage på Vestegnen

Af John Poulsen

I 1997-98 havde maleren Martin Bigum (f. 1966) sin første retrospektive udstilling på museer rundt i landet. Det sidste sted var Portalen i Greve, og det blev også udstillingsstedets sidste udstilling overhovedet, fordi den venstreborgmester, der var kommet til efter kommunevalget, var af den opfattelse, at udstillingerne ikke var jordnære nok.

Nu vises der igen en stor retrospektiv udstilling med Martin Bigum, denne gang på Arken. Vi må så håbe, at det ikke bliver Arkens sidste udstilling, for DF’s kultur-politiske ordfører har nemlig foreslået, at statstilskuddet til Arken reduceres med 25%, fordi museet for offentlige midler køber mærkelig moderne kunst.

Nu ligger det sådan, at mellem 80 og 90% af de penge Arken har brugt til indkøb af værker, kommer fra private fonde og ikke fra offentlige midler, så Alex Ahrendtsen forslag vil ramme driften og ikke indkøb af de værker, han ikke kan lide.

Arkens udstilling er kronologisk opbygget, og Bigum har selv stået for det meste af kurateringen, opbygningen og har skrevet de mange tekster, der kan være en stor hjælp til forståelse af værkerne. Først fortælles om hans opvækst på Vestegnen, nærmere bestemt i Brøndby Strand, hvor familien boede i et parcelhus.

Allerede som 15 årig begyndte Bigum at tegne til tegneseriebladet MAD, og da han i begyndelsen af 90’erne begyndte at male, opfandt han figuren ”Art”, en lille hætteklædt mand, der bevægede sig rundt med en le for at vise, at kunsten ikke var død, som nogle påstod dengang. Art var en slags tegneseriefigur, og der var megen humor i malerierne, bl.a. ses det i en kunstsamler, der har nedlagt Art og som en anden vildtjæger hængt Arts løsdele op på en væg.

Man kan ikke undlade at tænke på Ahrendtsens jagt på moderne kunst. Desværre er netop det maleri ikke med på udstillingen.

Inspirationen til sine arbejder henter Bigum fra egne erindringer og fra kunsthistorien, og det sidste ses tydeligt i ”Bitter Judges” (Forbitrede dommere) fra 2004, hvor inspirationen kommer fra den franske maler Daumier fra 1800-tallet.

Udstillingen slutter med hans nyeste serie, The Ocean, som han arbejder videre på, og som er en meget personlig serie, om hvordan den uregerlige strøm kan splitte og føre os uforudsigelige steder hen.

Udstillingen består i alt af 130 malerier, tegninger, videoværker og skulpturer, og man bør tage sig god tid, så det også er muligt at læse de mange tekster.

Arken: Martin Bigum.
Indtil 15. januar 2017.

Back To Top

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk