DSB tager udgangspunkt i laveste fællesnævner
[KOMMUNIST nr. 4-2023] Der er en bred følelse blandt kollegaerne i DSB om, at der foregår social dumping.
Problemet er, at DSB uddanner billigere lokomotivførere til en lavere løn. En stationsbetjent med A-certifikat tjener årligt – afhængig af ansættelsesanciennitet – ca. 100.000 kr. mindre end en lokomotivfører med B-certifikat, selv om de to personalekategoriers arbejdsopgaver på lange stræk overlapper hinanden. Det findes der kun et ord for, nemlig løndumping.
Historisk set har det længe været sådan, at dele af klargørings- og rangerarbejdet udføres af en lavere lønnet personalegruppe, tidligere benævnt køremænd, nu – som følge af lokomotivførerbekendtgørelsens ordlyd – med titel af lokomotivfører A. De senere år har tilgangen for Lokomotivpersonalets Områdegruppe i DSB været at finde pragmatiske løsninger, men nu er det ikke længere til forhandling.
Billigere arbejdskraft
Den lavere løn bevirker nemlig, at arbejdet i stigende grad struktureres på en sådan måde, at lokomotivføreren skubbes ud til fordel for billigere arbejdskraft (LKF A), i øvrigt samtidig med, at DSB forholdsvis konsekvent uddanner LKF A ud fra den lavest tænkelige fællesnævner og den kortest mulige uddannelse.
Lokomotivførerne kræver, at der på kort sigt skal findes en fornuftig og holdbar praksis, som kun er mulig, hvis planlægningsarbejdet samles ét sted – i Togdrift – og udføres på en sådan måde, at det er fornuften og ikke ideologien, der råder.
Jernbanearbejdernes Landsklub støtter Lokomotivførerne i DSB, men de har ikke forhandlingsretten. De bakker op om, at arbejdet ved jernbanen skal foregå under ordentlige løn og arbejdsvilkår og vil bekæmpe social dumping.
Klip fra lederen i Det Blå Blad