EU-klimaplan er som et plaster på et brækket ben
Af Susanna Dyre-Greensite, formand, Folkebevægelsen mod EU
I juli måned præsenterede EU-Kommissionen sin længe ventede klimaplan. Planen skal sikre, at EU-landene reducerer deres samlede udledning af drivhusgasser med 55 procent sammenlignet med udledningen i 1990. Grønne NGO’er har mødt planen med stor kritik.
Uambitiøst mål
En del af kritikken går på selve måltallet. Klimaforskere er enige om, at EU-landene skal reducere udledningen med 65 procent for at undgå de værste konsekvenser af klimaforandringerne. De folkevalgte politikere i EU-Parlamentet ønskede også, at målet skulle være højere. Alligevel hedder den nye plan Fit for 55, og har altså et mål om en reduktion på sølle 55 procent.
Måltallet er et dårligt kompromis, som er et resultat af EU-systemets udemokratiske beslutningsgange. Den ikke-folkevalgte EU-Kommission er kendt for at lytte mere til industriens interesser end til folkets. Det gjorde sig i den grad gældende i klimaforhandlingerne, hvor de lagde en uambitiøs linje fra start. Derudover har nogle få medlemslande som Polen kæmpet benhårdt imod højere klimamål og holder dermed resten af medlemslandene tilbage.
Kreative regnemetoder
En lang række grønne NGO’er, herunder Greenpeace og Verdensnaturfonden, har regnet på Kommissionens plan. De siger, at selvom planen vedtages og gennemføres, så vil udledningen i EU ikke engang falde med de i forvejen lave 55 procent. De forudsiger, at den reelle udledning vil falde med nærmere 50–52%.
EU-Kommissionen satser nemlig på, at såkaldte kulstofs-dræn som skove vil opfange en masse drivhusgasser. De grønne NGO’er mener derimod ikke, at der findes et videnskabeligt grundlag for at regne med, at kulstofs-dræn vil optage helt så meget. De peger på, at vores faktiske udledning i stedet skal falde.
NGO’erne kritiserer desuden EU’s definition af vedvarende energi. EU-Kommissionen vil fortsat regne biomasse fra skovhugst og brint udvundet fra fossile kilder som bæredygtigt. Det er falsk markedsføring som modarbejder den grønne omstilling.
Juridiske benspænd
En del af den foreslåede Fit for 55 plan er, at salget af diesel- og benzinbiler skal udfases. I Danmark ønskede folketinget allerede under sidste regering at udfase salget af disse. Alligevel jubler folketinget nok ikke over EU’s udmelding.
På grund af det indre markeds regler er det nemlig fortsat sådan, at et EU-medlemsland ikke må gå forrest med en sådan udfasning. Mens folketinget ville udfase salget i 2030, vil EU-Kommissionen først i 2035. Desuden kan man forvente, at visse medlemslande vil ønske det endnu senere.
Selvom EU-Kommissionen nu deler folketingets mål om at fjerne de mest forurenende biler fra vejene, vil det altså næppe blive en realitet i overskuelig fremtid. Det forhindrer EU-juraen nemlig.
EU har fortsat ikke opdaget alvoren
FN kom i august med en ny rapport, der atter engang slog alvoren af klimaforandringer fast. Vi kan forvente mere ekstremt vejr og stigende vandstande, hvis vi ikke begynder at tage klimakrisen alvorligt. Med Fit for 55 står det endnu engang klart, at EU ikke forstår alvoren. Klimaplanen rækker som et plaster på et brækket ben.
EU’s uambitiøse mål og juridiske benspænd holder Danmark og andre EU-lande tilbage fra at tage det nødvendige ansvar i den grønne omstilling. Der er behov for rigtige løsninger – ikke EU-løsninger.