Skip to content

Færre ansatte i kommunerne 

Private leverandører skummer fløden

Af Allan Nielsen

Der er ikke noget at sige til, at der er glæde i Dansk Industri (DI), for i 10-året 2005–2015 er antallet af ansatte, der leverer offentlig service, steget med næsten 40.000 personer, hvoraf langt de fleste ikke er offentligt ansatte, viser ny analyse fra DI. 

Derimod er antallet af offentligt ansatte faldet med 4.200 i samme periode, så de private firmaer har taget broderparten af de offentlige serviceopgaver og ”skummer fløden”. Udviklingen har betydet, at det samlede antal af ansatte i private erhverv, der leverer offentlig service, nu er oppe på knap 212.000.

Historieskrivning

DI’s cheføkonom Morten Granzau Nielsen mener derfor, at historien om de færre offentligt ansatte trænger til en kraftig nuancering:

– I dag er det sådan, at knap hver fjerde person, du møder, når du får leveret en offentlig service, ikke er offentligt ansat. Det er nok de færreste, der tænker over det. Vi mangler simpelthen det fulde billede i debatten. Analysen her viser med al tydelighed, at du ikke kan sætte lighedstegn mellem antallet af offentligt ansatte og den service, der bliver leveret, siger DI-økonomen ifølge dknyt.

Det offentlige betaler 

Udviklingen med flere private leverandører af offentlig service skyldes naturligvis især skiftende regeringers bevidste politik med udlicitering, der ofte grænser til statsstyret løndumping. 

Det spiller eksempelvis også en rolle, at der er indført fritvalgsordning i ældreplejen, så de ældre kan få gjort rent af en privat ansat, som betales af det offentlige for den service, som vedkommende leverer. Og ligeledes er mange skolelærere på privatskoler rent opgørelsesmæssigt privatansatte, selvom det offentlige gennem støtte til privatskolerne er med til at betale lærernes løn.

En anden undersøgelse -viser i øvrigt samme udvikling inden for såkaldt innovative partnerskaber, hvor universiteter og private indgår i samarbejder. Her er det også oftest de private, der løber med værdien af forbedringerne – eller så at sige skummer fløden.

Kommuner og regioner sidder oftest tilbage med de såkaldte overhead-omkostninger og står for tilrettelæggelse af udbud, tilsyn, journalisering, lønberegninger, visitation m.m., mens de private aktører får kunderne leveret på et ”sølvfad”.  

-alni

Back To Top

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk