Skip to content

Kirsten Kjær – Menneskemaleren

Af John Poulsen

[KOMMUNIST 8-9 2023] Autodidakte malere bliver sjældent anerkendt af kunstparnasset. Det gjaldt også for Kirsten Kjær (1893–1985), der som 32-årig pludselig fik den ide, uden nogensinde at have haft en pensel i hånden, at ville male et portræt. Resultatet viste, at hun ikke var nogen amatør, og hun malede herefter i hundredvis af portrætter. Malerierne er ekspressive og med stærke farver, som dog med årene blev mere lyse.

Kunsthistorikeren ­Hanne Abildgaard, der tidligere har skrevet en række fine biogra­fier om f.eks. Anton Hansen og ”Barbermaleren” John Christensen, har nu også ­skrevet bogen ”Menneske­maleren – Kirsten Kjær” for at råde bod på, at denne ikke er kendt i bredere kredse, selv om hun har sit eget museum i Thy.

Kirsten Kjær var ikke direkte politisk i sin kunst, men hun stod altid på de svages side, og det blev til mange portrætter af jævne folk, et eksempel er ”Den arbejdsløse”.

Kirsten-Kjær
Øv. tv.: Den polske tragedie, 1947. Øv. th.: Kineser, 1929. Ned. tv.: Den arbejdsløse, 1932. Ned. th.: Negermadonna, 1929

Hun rejste meget rundt og besøgte i slutningen af tyverne Californien og gav tydeligt udtryk for sin antiracistiske holdning, når hun sagde, at ”jeg malede hvide og farvede, ellers helst negre. Der er sjæl i negrene”. Under dette ophold malede hun to af sine fineste portrætter: Negermadonna og Kineser.

Under besættelsen tog hun aktivt del i modstandskampen, men det har hun ikke fortalt eller skrevet så meget om, og det medførte, at hun i november 1944 fik et falsk legitimationskort, lydende på Karen Knudsen.

I 1947–49 rejste hun til Polen for at hjælpe med genopbygningen af landet og havde som altid sit malergrej med og malede billedet ”Den polske tragedie”.

Efter anden verdenskrig var hun meget optaget af fredsarbejdet og var modstander af NATO og den påfølgende oprustning. I 1953 deltog hun i Kvindernes Verdenskongres i København, der samlede kvinder fra 85 lande, som delegeret for Kvindelige Kunstneres Samfund, og der findes en skitsebog med tegninger derfra.

Det store værk, der er skrevet i et sprog, så ”autodidakte” kunstinteresserede kan være med, er gennemillustreret med fotos og ca. 150 farvegengivelser af malerier. Hanne Abildgaard kommer hele vejen rundt om både mennesket og maleren, og med denne bog har hun placeret Kirsten Kjær som en væsentlig maler i det tyvende århundrede.

Fra den 13. oktober til 4. januar vises på Sorø Kunstmuseum udstillingen ”Kirsten Kjær. Et geni på vrangen”.

Hanne Abildgaard: Kirsten Kjær – Menneske­maleren. Strandberg Publishers. 400 s. 450 kr.

Back To Top

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk