Skip to content

Klima og miljø

Af Peter Just

[KOMMUNIST 11-2024]

Lukker for biler_Byrumsforsøg

Lukker for biler i midlertidigt byrumsforsøg

Biler erstattes af træer i store potter, når Vesterbrogade ved Tivoli i seks måneder omdannes til et midlertidigt byrumsforsøg.

I det nye budget for København er der store grønne planer for området mellem Rådhuspladsen og Bernstorffsgade. Planerne om projektet har ligget i fem år, men nu ser det ud til at blive gennemført, og dermed bliver en del af Vesterbrogade lukket for biler. Det vil sige, at der skal etableres et bilfrit byrum på Vesterbrogade mellem Bernstorffsgade og H.C. Andersens Boulevard.

Træer og bænke

I budgetaftalen er der sat 13 millioner af til at omdanne vejen til en midlertidig park i sommerhalvåret. Den firesporede vej skal fyldes op med bænke og træer for at teste, om københavnerne kommer til at bruge byrummet, og hvad det præcist vil gøre for trafikken.

I de seks måneder, forsøget varer, kommer der stadig til at være plads til cykler og elbusser. Der var flere, der havde ønsker om at få busserne ud i testperioden, så der kun vil være cyklister og fodgængere i det nye byrum, men det har der ikke været et flertal for i denne omgang.

Forsøget skal køre fra maj til og med oktober i 2026.

 

Slut med kul på Esbjergværket

Slut med kul_EsbjergværketØrsted lukker og slukker for sit sidste kulfyrede kraft­varmeværk. Den store danske energikoncern har dermed omstillet hele sin el- og varmeproduktion fra fossile brændsler til bæredygtig biomasse og vedvarende energi.

Esbjergværket ligger ud til vandet ved havnen i Esbjerg og blev indviet i 1943. Det årlige forbrug af kul på Esbjergværket lå, da der var mest gang i kedler og turbiner, på cirka 500.000 tons, hvilket svarer til en årlig CO2-udledning på cirka 1,2 mio. tons.

Fjernvarme på en ny måde

Esbjergværket har gennem årene leveret betydelige mæng­der fjernvarme via DIN Forsyning til borgerne i Esbjerg.

DIN Forsyning er nu i gang med at etablere en alternativ produktionskapacitet, der skal levere fjernvarme til Esbjerg Kommune.

Hjørnestenene i den nye produktion på Esbjerg Havn er en havvandsvarmepumpe og en elkedel. Smart: men det danske samfund er langt fra i mål. Vi har brug for elektricitet fra flere vindmøller og solcelleparker til elektrificeringen af transport, opvarmning og industri.

 

Hver 10. bil er nu en elbil

På knap to år er antallet af elbiler næsten tredoblet, så der nu kører 285.000 elbiler på vejene. Det svarer til, at hver 10. bil i Danmark nu er en elbil. En udvikling der er til gavn for den samlede danske CO2-udledning. For selv om den enkelte bilist måske ikke synes, det gør den store forskel, om man kører på benzin eller strøm, står personbilerne samlet set for 20 procent af CO2-udledningen her i landet.

Voldsom stigning

Den grønne omstilling af bilparken er således i fuld gang. I juni måned alene nåede salget af elbiler ifølge Vejdirektoratet op på 9.941. Det højeste antal solgte elbiler i en enkelt måned nogensinde.

I første halvår af 2024 kom godt 47.600 nye el- og hybridbiler ud på de danske veje, hvilket er en stigning på 17,9 procent i forhold til første halvår af 2023.

Miljøzoner i flere byer

Mon ikke en af årsagerne til, at flere nu vælger benzin- og dieselbilen fra er, at flere kommuner fik mulighed for at begrænse adgangen til byerne i disse.

Allerede nu har Aarhus Kommune planlagt at indføre miljøzoner i bymidten, hvor biler, der kører på fossilt brændstof, ikke må færdes, og det forventes at flere kommuner følger trop.

EU halter efter

Flere af vores nabolandes elbilsalg er tydeligt mærket af, at økonomiske fordele ved at sadle om til elbil er blevet fjernet, hvilket skaber en tilbagegang på EU-plan.

Det er rigtigt ærgerligt for den grønne omstilling men også en udvikling, vi kan tage ved lære af i Danmark, når der fastlægges politiske rammer for elbilerne, ellers forbliver vi ikke i front, som vi er i dag.

Back To Top

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk