Skip to content

Krigens triumf

Renato Guttuso, ”Krigens triumf”, 1966

Den italienske maler Renato Guttuso (1912-1987) udførte i 1930’erne symbolske figurkompositioner påvirket af kubismen og især af Pablo Picassos hovedværk Guernica.

Omkring 1940 engagerede han sig politisk som kommunist og deltog i modstandsbevægelsen mod fascismen. Renato var i 1947 medstifter af kunstnergrupppen Fronte Nuovo delle Arti (Den nye kunstfront), og han skabte nu socialrealistiske billedfortællinger om krigens og fredens vilkår.

For at understrege rædslerne fra Anden Verdenskrig, placerede han den ansigtsløse Warszawa-dreng under to nazistiske soldater med hjelme med dyrs ondskabsfulde ansigter og repræsenterede således alle uskyldige myrdede børn.

De stærke farver og de vilde dyr, der blotter tænderne i smerte, skaber en stormfuld og voldsom scene, hvor den hjælpeløse Warszawa-dreng står i midten med løftede hænder.

Kunstneren valgte Warszawa-drengens billede, som allerede var et berømt symbol på Holocaust, for ikke kun at henvise til Holocaust, men også som en sammenligning med Ardeatine-massakren.

Ardeatine-massakren var et massedrab på 335 civile og politiske fanger udført i Rom den 24.marts 1944 af tyske besættelsestropper under Anden Verdenskrig som repressalier for Via Rasella-angrebet i det centrale Rom mod SS-politiregimentet Bozen dagen før.

HjN

Back To Top

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk