Med Picasso til Middelhavet
Af Margit Andersen
Pablo Picasso (1881–1973) var som bekendt en flittig mand, der kunne få noget fra hånden i en fart. Ud over alt det andet han arbejdede med, så nåede han fra han var 66 til 83 år at lave ikke mindre end omkring 4.000 stykker keramik. Nogle af disse, faktisk mere end 150, kan nu ses på Louisiana, der må siges at være kunstnerens danske stamsted i betragtning af, at det er syvende gang museet viser værker af ham, og denne gang på 60-året for dets oprettelse.
Det med keramikken begyndte i 1946, da Picasso efter krigens afslutning igen kunne tage til Rivieraen, og i Vallauris så en keramikudstilling. Her stiftede han bekendtskab med ejerne af Madoura-værkstedet, som han fra 1948 blev tilknyttet. Han fik overladt plads og materialer og gav til gengæld værkstedet tilladelse til at kopiere begrænsede oplag af nogle af værkerne, som på den måde kunne sælges til en ganske anden pris end originalerne og derved blev tilgængelige for menigmand.
Picasso overlod det til fagfolk at dreje grundfigurerne, men tegnede skitser til dem, inspireret af de antikke middelhavskulturer, og arbejdede selv videre med at forme dem i det bløde ler for derefter at bemale dem, hvad der var en udfordring for ham i forhold til brændingen. Udgangspunktet var ofte beholdere som vaser eller flasker, som kunne blive til kvinder, dyr, fugle og fisk eller mytologiske væsener som kentaurer og fauner. De sidstnævnte levede efter Picassos udsagn kun ved Middelhavet, for sådan nogle tegnede han aldrig i Paris. Geder og tyre, der symboliserer virilitet og maskulinitet, var hans yndlingsmotiver blandt dyrene, og i fugleverdenen var det duer og ugler, der står for fred og visdom. Et yndet motiv var også tyrefægtningsscener, som han især malede på fade og tallerkener.
Den store udstilling, hvori der også indgår små film, viser Picassos idérigdom, legesyge og sjældne iagttagelsesevne, og at gå rundt i den er som en tur til Middelhavet, fordi den er så fuld af lys, farver og livsglæde. En rigtig god oplevelse for vintertrætte nordboere.
Picasso. Keramik. Louisiana
1. februar – 27. maj 2018