Nødvendigt med mere personale
Regeringens politik belaster kommunerne. De mange sociale nedskæringer koster kommunerne dyrt.
Regeringens politik medfører markant mere bureaukrati, administrativt bøvl, lukkedage for borgerhenvendelser og ekstra udgifter i kommunerne. Det er meldingerne fra en række kommunale chefer, skriver Jyllands-Posten.
Den 1. august får tusinder af personer for første gang udbetalt den nye integrationsydelse, og det er én af de ydelser, som har givet betydeligt merarbejde, forklarer Jeppe Sørensen, leder af Socialcenter Integration i Aalborg Kommune, til JP.
– Afbureaukratisering er en by i Rusland for os. Det er den stik modsatte vej, det går, siger han og forklarer, at de nye ydelser kan sammensættes på så mange forskellige måder, at det er vanskeligt både at administrere og at forklare borgerne, hvorfor de får udbetalt det, som de gør.
Ud over integrationsydelsen er også 225-timers-reglen og det nye kontanthjælpsloft med til at give ekstra administrativt arbejde, siger flere kommuner.
Flere og flere opgaver
På trods af at regeringen år efter år kræver mere og mere såkaldt effektivisering af personalet i kommunerne, bliver de ved med at læsse flere og flere arbejdskrævende opgaver over på kommunerne.
I Aarhus har det været nødvendigt at ansætte ekstra personale for at håndtere regeringens nye regelsæt, mens Randers Kommune har været nødt til at holde lukkedage for borgerhenvendelser.
– Jo mere kompleks du laver en lovgivning, jo mere kompleks er den at administrere. Der er ingen tvivl om, at integrationsydelsen, 225-timers-reglen og kontanthjælpsloftet har givet os mere at se til, oplyser driftschefen i Aarhus Kommune.
-Alni