Spændende politisk og psykologisk krimi
Af Margit Andersen
[KOMMUNIST nr. 5-2022] Det er sikkert ikke lukrativt, men det er guld værd, at der findes små forlag, der sætter en ære i at udgive værker af helt eller delvist glemte forfattere.
En af disse var østrigske Maria Lazar (1895-1948), som Helge Scheuer Nielsen i serien Kvinder skriver, har udgivet to romaner og en novellesamling af. Den senest udgivne roman er ”Død eller levende? Leben verboten!”, der for første gang udkom på tysk i Wien i 2020. Indtil da havde manuskriptet været opbevaret i forfatterens bo, men var dog i 1934 blevet udgivet i en forkortet udgave i England og i 1936, ligeledes forkortet og let omskrevet af forfatteren, bragt som føljeton i Social-Demokraten. Det er denne udgave, hvis oversætter er ukendt, Scheuer har brugt til sin udgivelse.
Maria Lazar var fra en jødisk, borgerlig familie i Wien, men løsrev sig i en tidlig alder fra miljøet og familien af politiske grunde. Det skrev hun om i romanen ”Forgiftet”, der udkom i 1920 og som fik en fin modtagelse, men derefter var der ikke nogen forlag, der vovede at udgive hendes romaner. Hun var noget af et sproggeni og levede derefter af at arbejde som oversætter, bl.a. oversatte hun flere bøger af Karin Michaëlis, som hun var blevet en nær ven af, da de færdedes i samme kredse i Wien.
Allerede i 1933 så Maria Lazar skriften på væggen og valgte at forlade Østrig. Målet var Danmark, og i begyndelsen boede hun hos Karin Michaëlis på Thurø, og det var her, hun færdigskrev romanen ”Død eller levende?”. For at skaffe sig indtægter skrev hun noveller til aviser og blade under pseudonymet Esther Grenen, og på den måde og under det navn kom romanen i den danske avis.
Den er en politisk og psykologisk krimi, der foregår i Berlin og i Wien i 1931. Ernst von Ufermann, der kunne være bror til Scherfigs forsvundne fuldmægtig Amsted, er bankier og har hidtil levet et trygt og behageligt liv, men nu har den økonomiske krise også ramt ham, så han må til Frankfurt for at skaffe et lån.
I lufthavnen bliver han frastjålet pas og billet, og først bliver han grebet af en indre fryd over at få fri fra pligterne, og han flakker planløst rundt. Næste dag viser det sig, at flyvemaskinen er faldet ned, og alle ombordværende er blevet dræbt. Han er altså -anset for at være død, og det kan jo have sine fordele, især når man har en stor livsforsikring.
Han går under jorden, og under sin omflakken kommer han i kontakt med nogle suspekte personer, der sørger for, at han får en ny identitet, mod at han gør dem den tjeneste at bringe en lille pakke til Wien.
Modtagerne er en lille gruppe unge nazister, og det giver Lazar anledning til at portrættere dem psykologisk skarpt og fortælle om arbejdsløsheden, antisemitismen og den skjulte krig med mord og attentater, der er en forløber for den store krig.
Ufermann er på herrens mark i denne verden og ønsker sig tilbage til reden i Berlin, men ligesom det skete for Amsted, er ønsket ikke gensidigt.
Lazars stil er egenartet og dristig. Der er ikke nogen overordnet fortæller, men det er dialoger og indre monologer, der styrer handlingen, hvad der kræver lidt ekstra opmærksomhed af læseren, men som også giver den en ekstra vitalitet.
Maria Lazar: Død eller levende? Kvinder skriver. 274 s. 270 kr.
Særpris til KOMMUNIST’s læsere 160 kr. inkl. porto.
Kan bestilles på post@bakkekrogen.dk