Skip to content

Storm P. og kvinderne

Det vækker Opsigt, at der blandt de russiske Officerer på Bornholm er en kvindelig Premierløjtnant, der har taget aktivt del i Krigen. Herhjemme har man allerede tidligere oplevet Kvinder som Befalingsmænd, men det har mest været på Hjemmefronten. Trykt i Blæksprutten, nr. 4, 1945. © Storm P. Museet

Af Margit Andersen

Tiltrækningen og modsætningen kønnene imellem har altid spillet en stor rolle i kunstens og virkelighedens verden. Lige nu er temaet trukket skarpt om med #Me Too-bevægelsen, der går efter mænd, der benytter deres magtposition til at underlægge sig kvinder seksuelt. Helt tilfældigt, det må det være, da det tager lang tid at forberede en udstilling, viser Storm P. Museet netop nu en, der med humor bidrager til denne debat.

Magtforholdet

Den gode Storm P. (1882–1949) var glad for kvinder – så glad, at han renhjertet, men ikke uden kvaler, kunne elske to på samme tid – og ingen kostforagter. Hans ideal var ikke de myndeslanke, men derimod matroner med noget til gården og gaden, men han var heller ikke blind for, at de store damer kunne være dominerende i parforholdet. Som i en tegning, hvor en herre siger til en storbarmet dame: ”Det glæder mig, at Deres mand er holdt op med at ryge, det kræver en stærk vilje”. Hvortil damen svarer: ”Ja – men det har jeg!”

Udstillingen er opdelt i temaer og består af både malerier, avistegninger, fotos og private udsagn. I det første rum handler det om Form, den svulmende kvinde og den klejne mand, og om kvindens indtrængen på mandeområdet. I 1945 vakte det f.eks. sensation, at der i den sovjetiske hær på Bornholm var en kvindelig premierløjtnant. Til det har tegneren selvfølgelig en ironisk kommentar.

Erotik

Det næste tema drejer sig om den erotiske kærlighed mellem kunstneren og musen, skildret ganske sobert. Storm P. respekterede kvinden og yndede ikke selv at vise hende som et seksualobjekt, men det forhindrede ham dog ikke i at besidde nogle små, frække tegninger af svenskeren Ivan Arosenius (1878-1909), som diskret er anbragt bag et lyserødt gardin. I samme rum er der fotografier fra kunstnerens privatliv, uddrag af breve og malerier af hans koner. To blev det til, samt en uforløst forelskelse ind i mellem.

Køn og kønsroller

”Typer og stereotyper i aviser og blade” koncentrerer sig om de små og store forskelle på kvinder og mænd, hvor Storm P. udleverer tidens opfattelse af køn og kønsroller, men han udleverer ikke sig selv.

I et interview i Tidens Kvinder blev han spurgt om, hvad han lagde mest mærke til hos kvinder og svarede: ”Tatoveringerne, absolut!”. De var sjældnere dengang end i dag.

Medaljens bagside

Bagsiden af emnet kan ses i det sidste rum, der beskæftiger sig med prostitution. Det blev der talt og skrevet meget om i begyndelsen af det 20. århundrede, hvor bordeller og prostitution blev forbudt, hvorved kvindens ældste erhverv, altså de kvinders, der ikke havde mulighed for at ernære sig på anden måde, blev kriminaliseret. De måtte nu trække på gaden, beskyttet og udnyttet af alfonser.

I maleriet ”Eftertragtet” er kvinden et tragisk offer for en flok fede, brunstige mænd, mens ”En fjern slægtning/Jeg og mit Hus vil tjene Herren” er tragikomisk. I et usselt kvistværelse sidder en halvpåklædt luder på sin seng og taler med en herre, der iført overfrakke sidder lidt beklemt over for hende, og på væggen bag sengen hænger et broderi med den bibeltekst, der er sidste del af billedtitlen. Motivet er hugget fra den tyske, satiriske tegner Heinrich Zille (1858-1929), men Storm P. var aldrig for fin til at lade sig inspirere af andre.

”Den sidste elsker” er helt sort humor, hvor en prostitueret går arm i arm med et skelet iført høj hat. Her må man sande Storm P.s egne ord i Berlingske Søndag, 1932, om humoristen: ”Hans inderste væsen er tragisk indtil depression og fyldt af medfølelse med andre”.

Storm P. var meget mere end Peter og Ping og fladpandede vittigheder. Han havde mange sider i sig, mørke og lyse, muntre og tragiske, og bevægede sig graciøst fra blid humor til kynisk satire og fra lavkomik til elegant vid.

Skulle man være inter-esseret i at lære vores nationalhumorist nærmere at -kende, er det nu blevet muligt, da Peter Borberg efter mange års forskning har skrevet en omfattende biografi om ham, som samtidig er et stykke kulturhistorie, da Storm P. udover at tegne og male også var forfatter og scenekunstner.

Muser og matroner. Storm P. Museet indtil 23. september 2018.
Peter Borberg: Storm P. – en biografi. Turbine. 596 sider. 400 kroner.

Back To Top

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk