Tog til tiden
Der er indgået kontrakt om køb af 100 nye el-togsæt til det betrængte og udsultede DSB. En beslutning, der har været længe undervejs. Leverandøren blev det franske Alstom, der også skal stå for den løbende vedligeholdelse. Det er samme firma, som tidligere har leveret togsæt til Arriva. Hvilket er en skrabet model, uden den store komfort.
Klager fra Stadler, den schweiziske togproducent, forsinkede aftalens indgåelse. Desværre er klagesager i den slags konkurrenceudbud, nærmest rutine. Aftalen forventes at komme til at omfatte indkøb af op til 150 togsæt over de næste 40 år til et beløb af 20 milliarder kroner. Det er kun en milliard mere end aflivningen af danske mink. Men en samfundsmæssigt langt bedre aftale.
Ud på et sidespor
Togene skal afløse de efterhånden slidte men yderst driftssikre IC-3 tog, bygget på den hedengangne togfabrik Scandia i Randers, der lukkede i 2014. De havde 153 års produktion af togvogne og lokomotiver, under mange forskellige selskabskonstruktioner, gennem årene.
Det sidste, Scandia lavede, var opgraderingen af de -skandaleramte IC-4 tog fra Italien. Endnu en muggen og fordækt handel.
Om det så giver tog til tiden fremover for de mange daglige pendlere, bliver spændende at følge.
Tog på bekostning
Der er ingen tvivl om, at opgradering af kollektiv trafik er velkommen og nødvendig. Men prioriteringen og prisen er ussel, både fordi danske arbejdspladser kunne have været bevaret, og fordi vi som stat nu støtter Alstom, hvis israelske datterselskab betjener ulovlige israelske bosættelser med letbane i Jerusalem, der forbinder det besatte Østjerusalem med Vestjerusalem. Datterselskabet står opført på FN’s liste over firmaer med bånd til Israelske bosættelse.
En politik er blevet brudt, da regeringen selv fraråder investeringer, der styrker disse.
Martin C.