Ud af EU
Ved EU-udvalget
Sprøjtegifte
Da ”Round-up” blev præsenteret for landbruget og befolkningen var det et middel, der kun slog det uønskede ukrudt ihjel. Det ville kun gå ind i ukrudtets blade og kvæle planterne. Det ville ikke være muligt, at det trængte ned i grundvandet. Det er nu bevist, at glyphosat efterhånden findes i store mængder i grundvandet. Det er bevist, at glyphosat er hormonforstyrrende, børn og bier skades af det kemiske produkt. Der er samtidig mistanke om, at glyphosat er kræftfremkaldende. Den kemiske bekæmpelse af ukrudt har indtil nu været tilladt i EU uden mulighed for, at de enkelte medlemslande kunne forbyde glyphosat, af hensyn til konkurrenceevnen. Tilladelsen til brugen af sprøjtegiften udløber i december 2017. Der lægges op til at forlænge tilladelsen yderligere 10 år fra EU-kommissionen.
Carbotage-kørsel
Det er muligt for Danmark at regulere den indenrigske transport i Danmark med maks. 3 ture foretaget af udenlandske chauffører på 7 dage. Kim Johansen, International Transport A/S, er blevet straffet for at bryde denne lovgivning. Virksomheden har fået en bøde på 140.000 kr. Den bulgarske chauffør, der er ansat i et bulgarsk virksomhed, der ejes af Kim Johansen, blev sendt til Danmark med en tom sættevogn, med det formål at køre gods i Danmark. Det danske retssystem har ikke taget stilling til, at den bulgarske chauffør skal bo og leve 3 måneder i lastbilen og kun får 31 kr. i timen for de kilometer, han kører. Uden at hænge nogen ud, er det ifølge 3F ret almindeligt, at danske vognmandsfirmaer har oprettet virksomheder i Østeuropa, hvor lønninger og arbejdsforhold er anderledes.
Kemi og arbejdsmiljø
EU-parlamentet har forbudt 13 kræftfremkaldende stoffer, der anvendes på arbejdspladser. Dette er sket efter pres fra den danske og europæiske fagbevægelse. Men uret tikker. Som LOs næstformand Arne Grevsen udtaler: ”Det kan ikke være rigtigt, at man skal blive kræftsyg af at gå på arbejde.” Der er mindst 50 stoffer, der mistænkes for at være kræftfremkaldende på almindelige arbejdspladser. Desværre er mange af de kemiske kræftfremkaldende stoffer ikke forbudt, da LO og den øvrige fagbevægelse er af den opfattelse, at det skal være EU, der forbyder de kemiske stoffer, selv om det godt kan lade sig gøre nationalt. Vi skal så vente på europæiske politikker, så skidt med at det betyder, at danske arbejdere dør af kræft.
Social dumping i kommunerne
DTL – Danske Vognmænd udtaler i forbindelse med det kommende kommunalvalg, at det er lokalmiljøet og kommunerne, der mærker den sociale dumping først. De negative effekter sætter sig igennem i kommunekassen, når lokale vognmandsvirksomheder lukker, og de danske chauffører erstattes af lavtlønnede østeuropæere. Samtidig opstår der en kædereaktion med efterfølgende skattetab for de enkelte kommuner. Der tabes jobs hos regnskabsføreren, mekanikeren, hvilket efterfølgende vil give færre kunder i de lokale butikker. Øst-chaufførerne, der bor og arbejder i deres lastbiler, betaler ikke skat i Danmark, bruger nærmest ingen penge i de lokale butikker, og kommunerne må samle ”regningen” op, når chaufførerne renser deres oliefiltre og forretter deres nødtørft i buskene – og man lader skatteyderne betale for oprensninger efterfølgende.