Skip to content

Ud af EU

ved EU-udvalget

Barsel

EU har gennem ”den sociale søjle” pålagt, at alle mænd i EU’s medlemslande skal have mulighed for at have 4 ugers barsel. Moderen kan ikke ”overtage” de 4 uger. I Danmark har vi oplevet, at mænd gerne vil have længere barselsorlov, men selv om der er en lov om ligeløn, betyder det mange gange et indkomsttab i den enkelte familie. Fagbevægelsen ser det som et fremskridt, at EU indfører en barselsorlov for mænd på 4 uger. At det sker gennem den ”sociale søjle” ses ikke som et problem. I snakken om bedre barselsorlov har EU-tilhængeren fra Socialdemokratiet, der har været medlem af EP, Ole Christensen, givet udtryk for, at bedre barsel for mænd burde have været en del af ”den danske model”. Han advarer mod, at når EU blander sig i det danske arbejdsmarkedsforhold, vil det betyde, at alle områder på den danske model kommer under angreb.  

Vækst?

Økonomien buldrer derudaf. Virksomhederne tjener masser af penge. Der ansættes arbejdsløse, så mange, at der er ”mangel” på arbejdskraft. Der er brug for at hente arbejdskraft fra ”3. lande” udenfor EU. Selv i Syd- og Østeuropa, hvor arbejdsløsheden har været stor, ansættes der arbejdsløse. Hele EU er i vækst, men … Der er skabt flere arbejdspladser, men der er ikke skabt flere arbejdstimer. Arbejdet er blevet fordelt på flere hænder. ”Working Poor” er blevet et almindeligt begreb på arbejdsmarkedet. Mennesker ansættes på timekontrakter, helt ned til garanti for 0 timer, periodemæssigt arbejde eller såkaldte ”arme og ben”-virksomheder, uden rettigheder. 

Klima

I et forsøg fra EU’s side på at løse op på den handelspolitiske hårdknude, der er opstået mellem EU og USA, er EU-kommissionenkommet amerikanerne i møde, hvor det ikke rammer europæiske producenter. EU har derfor godkendt sojabønner som ”bæredygtigt” biobrændstof. I virkeligheden udleder soja og palmeolie langt mere CO2end diesel, hvis der tages de direkte effekter med i regnestykket. At bruge soja som biobrændsel i stedet for som dyrefoder vil få bønder til i stigendende grad at rydde skove og forhindre skovene i at optage CO2en. 

Social dumping

At være en del af EU’s indre marked er ikke altid lykken. Arbejdskraftens såkaldte frie bevægelighed har betydet, at slavehandel og udnyttelse af mennesker efterhånden er blevet et hverdagsbegreb i dagens Danmark. Med EU’s regler i ryggen har danske vognmænd fået chauffører fra Filippinerne til EU’s medlemsland Polen, og med EU’s regler kunne man så løndumpe i det øvrige EU. 

Brugen af arbejdskraft indenfor medlemslandene kan også diskuteres. Det kan efterhånden tælles på en hånd, hvor mange virksomheder, der har opfyldt danske løn- og arbejdsforhold i Metroen. Andre byggerier, med arbejdskraft fra andre EU-lande viser, at en arbejder ikke er noget værd. Hvis arbejdere forlanger en timeløn til at leve af, plus tillæg for at arbejde op til 60-70 timer om ugen, somme tider 7-8 uger i træk, bliver arbejderen og familien truet på deres liv. Danmark skalifølge EU sende de forskellige projekter i EU-udbud, selv om det betyder, at almindelige arbejdere udsættes for trussel på liv og helbred, hvis de forlanger at kunne leve af deres arbejde.

Back To Top

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk